Na scenie Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku spotkają się 24.10.2024 dwie niezwykłe osobowości polskiej sceny muzyki klasycznej: Ewa Marciniec – alt i Maestro Antoni Wit. Ewa Marciniec – wybitna polska alcistka, która ukończyła właśnie gdańską uczelnię artystyczną i jest dzisiaj jej pedagogiem w stopniu profesora zwyczajnego. Z kolei prof. Antoni Wit jest niekwestionowaną legendą polskiej dyrygentury, postacią znaną i cenioną na całym świecie. Oboje artyści występowali razem wielokrotnie. Każde z nich ma także wybitne osiągnięcia indywidualne tak pedagogiczne jak i artystyczne.
Dobrany repertuar to autorska koncepcja Maestro Antoniego Wita, który postanowił połączyć w niej wiele wątków. Z jednej strony oddaje hołd patronowi gdańskiej Akademii Muzycznej i proponuje Uwerturę do jednej z mniej znanych, a zarazem ostatniej z ukończonych oper Stanisława Moniuszki – Parii. Jej prawykonanie odbyło się w Warszawie dokładnie 155 lat temu. Druga kompozycja tego wieczoru to niezwykły cykl pieśni Gustawa Mahlera – Kindertotenlider. Wśród wielu tłumaczeń na język polski tego tytułu najwłaściwszym wydają się Treny dziecięce. Austriacki kompozytor wykorzystał w nich poezję Friedricha Rückerta. Dziełu temu trudno odmówić kontekstu autobiograficznego – Mahler stracił ośmioro rodzeństwa i swoją córkę Marię. Ma ono zatem osobisty charakter. Jest niezwykle kameralne, przesycone głębią i niezwykłym tragizmem. Wybór akurat tego cyklu też nie jest przypadkowy – jak kiedyś dowiedział się autor piszący niniejsze słowa – Gustaw Mahler to jeden z ulubionych kompozytorów Pani Profesor Ewy Marciniec.
Na koniec słuchacze usłyszą dzieło zupełnie odmienne pod względem charakteru: pogodną i radosną VI Symfonię Pastoralną F-dur op. 68 Ludwiga van Beethovena. Dzieło nietypowe zarówno pod względem formy i treści (jest to pięcioczęściowa symfonia o wyraźnie zarysowanym programie pozamuzycznym, z elementami malarstwa dźwiękowego) jak i kontekstu kreacji. Powstawała bowiem w latach 1807-1808, kiedy Beethoven już całkowicie zdawał sobie z faktu, że traci słuch. Była to dla niego wielka osobista tragedia, która niebawem doprowadziła go do przerwania kariery pianisty-solisty. Ale jak prawdziwy heros walczył z przeznaczeniem przez całe swoje życie. Dzieło to jest także wyrazem oświeceniowego umiłowania piękna i doskonałości natury.
Niniejszy koncert to także dla całej uczelnianej społeczności wielkie wydarzenie i zaszczyt. Nieczęsto się bowiem zdarza, aby młodzi adepci sztuki instrumentalnej mogli zetknąć się na scenie z tak wielkimi autorytetami. Jest to zarówno ogromna ekscytacja, wyróżnienie, ale też i wielka odpowiedzialność. Jednak świadomość ogromu doświadczenia Maestro i jego niepodważalny szacunek do muzyki i muzyków ze spokojem pozwala oczekiwać na muzyczną podróż, w którą poprowadzi on nie tylko członków Orkiestry symfonicznej aMuz, ale także wszystkich słuchaczy.
W programie:
S. Moniuszko – Uwertura do opery „Paria” (opr. G. Fitelberg)
G. Mahler – Kindertotenlieder
L. van Beethoven – VI Symfonia F-dur op. 68 „Pastoralna”
Wykonawcy:
Ewa Marciniec – alt
Orkiestra Symfoniczna aMuz
Antoni Wit – dyrygent
prowadzenie:
Marta Goluch
koordynatorzy:
dr hab. Sylwia Janiak-Kobylińska
dr Mirosław Pachowicz
Organizatorzy:
Wydział Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki
Wydział Instrumentalny
partner:
Patronat medialny: