en

HarMA+: Europejska panorama metod kształcenia i innowacji dydaktycznych w wyższych uczelniach muzycznych – obszar teorii muzyki

HarMA+ to międzynarodowy projekt partnerstwa strategicznego, finansowany w ramach programu Komisji Europejskiej Erasmus+ realizowany w latach 2020–2023. Założeniem jest transfer doświadczeń i osiągnięć w praktyce kształcenia z zakresu teorii muzyki na wyższych uczelniach muzycznych.

Projekt HarMA+ skierowany jest do społeczności wydziałów teorii muzyki – wykładowców i studentów – oraz wykładowców przedmiotów z zakresu teorii muzyki w europejskich uczelniach muzycznych. Stanowi odpowiedź na potrzebę opracowania narzędzi współpracy, dzielenia się wiedzą i innowacjami pedagogicznymi zarówno w kształceniu przyszłych teoretyków muzyki, jak i studentów wszystkich kierunków i specjalności wykonawczych w zakresie przedmiotów teoretycznomuzycznych.  

"HarMA+" ABOUT (en)

"HarMA+" NEWS (en)

 Cele projektu HarMA+

  • gromadzenie, analiza, udostępnianie, porównanie oraz przekazanie wiedzy i doświadczeń dydaktycznych dotyczących przedmiotów z zakresu teorii muzyki w instytucjach wyższego szkolnictwa muzycznego w Europie;
  • stworzenie możliwości konfrontacji treści, metod i efektów kształcenia poprzez organizację seminariów i warsztatów dla teoretyków muzyki wykładowców i studentów;
  • opracowanie referencyjnej bazy danych wykorzystywanych w procesie kształcenia w ramach zajęć dydaktycznych z zakresu teorii muzyki;
  • rozwijanie, modernizowanie i aktualizowanie programów kształcenia poszczególnych przedmiotów z zakresu teorii muzyki oraz ich umiędzynarodowienie;
  • promowanie roli przedmiotów teoretycznomuzycznych w kształceniu profesjonalnych muzyków różnych specjalności w europejskim wyższym szkolnictwie muzycznym;
  • zacieśnienie współpracy kadry pedagogicznej teoretyków muzyki reprezentujących poszczególne wyższe uczelnie muzyczne Europy.

Zadania i rezultaty projektu HarMA+

  • przygotowanie i uruchomienie platformy online jako bazy wiedzy, informacji dla teoretyków muzyki;
  • opracowanie Europejskiej Bibliografii podręczników, skryptów i materiałów dydaktycznych z zakresu teorii muzyki;
  • przygotowanie i udostępnienie repozytorium sylabusów przedmiotów z zakresu teorii muzyki, prowadzonych w poszczególnych uczelniach muzycznych Europy;
  • opracowanie wielojęzycznego słownika terminologicznego z zakresu teorii muzyki.

Partnerzy projektu HarMA+

Projekt realizowany jest w ścisłej międzynarodowej współpracy zespołów teoretyków muzyki z pięciu uczelni partnerskich.

  • Belgia: Conservatoire royal de Bruxelles (lider projektu), Bruksela
  • Polska: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk
  • Estonia: Estonian Academy of Music and Theatre, Tallin
  • Niemcy: University of Music and Theatre »Felix Mendelssohn Bartholdy« Leipzig Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy Leipzig, Lipsk
  • Węgry: Liszt Ferenc Academy of Music, Budapeszt
  • Europejskie Stowarzyszenie Konserwatoriów AEC: Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen (AEC), Belgia

aMuz w HarMa+

Zespół reprezentujący aMuz tworzą:

  1. dr hab. Renata Skupin – koordynator merytoryczny, członek komitetu kierującego projektem HarMA+
  2. mgr Piotr Jędrzejczyk
  3. mgr Agata Krawczyk
  4. dr Marta Walkusz

Uczestnictwo zespołu gdańskiego w projekcie HarMA+ obejmuje współpracę w zakresie wszystkich rezultatów intelektualnych, udział w seminariach szkoleniowych, warsztatach i wymianie międzynarodowej. Zespół gdański jest ponadto indywidualnie odpowiedzialny za realizację zadania, przygotowania Europejskiej Bibliografii podręczników, skryptów i materiałów dydaktycznych z zakresu teorii muzyki.

Konferencja 2023
W roku 2023 Akademia Muzyczna w Gdańsku będzie organizatorem Międzynarodowej Konferencji HarMA+, podsumowującej realizację trzyletniego projektu w ramach europejskiego partnerstwa strategicznego HMEI.