Kierownik
dr hab. Anna Mikolon
E / a.mikolon@amuz.gda.pl
Zastępcy Kierownika
mgr Alicja Wieczorek
mgr Piotr Ejsmont
Członkowie
Wydział Instrumentalny:
dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor
dr Marta Kur
dr Katarzyna Markiewicz
dr Izabela Paszkiewicz-Ginter
mgr Julia Borejko
mgr Magdalena Darska-Szpakiewicz
mgr Emilia Grażyńska-Stefanowicz
mgr Katarzyna Pańczyk
mgr Andrzej Siarkiewicz
mgr Małgorzata Sienkiewicz-Kosecka
mgr Alicja Wieczorek
Wydział Wokalno-Aktorski:
dr hab. Anna Mikolon
dr hab. Piotr Nowicki
dr Zuzanna Lisiecka-Madeja
mgr Dorota Artykiewicz-Skrla
mgr Aleksandra Dąbrowska
mgr Aleksandra Mozgiel-Medyńska
Wydział Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu:
mgr Piotr Ejsmont
mgr Anna Rocławska-Musiałczyk
mgr Monika Siedlewicz
mgr Roksana Szreder
mgr Joanna Trzeciak
mgr Iwona Zaczkowska
Pedagodzy współpracujący
prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk
prof. dr hab. Bogdan Kułakowski
dr hab. Elżbieta Pasierowska
dr Magdalena Ochlik-Jankowska
dr Mirosława Sumlińska
Międzywydziałowa Katedra Akompaniamentu łączy pianistów akompaniujących instrumentalistom, wokalistom i dyrygentom. Członkowie Katedry prowadzą przedmioty związane z ich specjalnością, ujęte w programach nauczania różnych wydziałów, np.: nauka akompaniamentu, nauka akompaniamentu z czytaniem a vista, praca z pianistą, praca z pianistą-korepetytorem, muzyczne opracowanie partii wokalnej i inne. Pianiści-akompaniatorzy towarzysząc studentom podczas przesłuchań, koncertów, konkursów i recitali dyplomowych, w dużym stopniu przyczyniają się do ich sukcesów. Wielu otrzymuje dyplomy za wyróżniający akompaniament. Prowadzą także samodzielną działalność artystyczną i naukową uczestnicząc w koncertach, festiwalach, konferencjach, akompaniując na kursach mistrzowskich, nagrywając płyty, publikując artykuły i monografie.
MKA zajmuje się także praktycznym przygotowaniem studentów klas fortepianu studiów I i II st. do zawodu pianisty-akompaniatora. Odbywa się to nie tylko w ramach przedmiotu nauka akompaniamentu, gdzie (dzięki współpracy z instrumentalistami i wokalistami)
w duetach wykonywane są sonaty, pieśni oraz koncerty (wyciągi fortepianowe). Zainicjowany w 2022 roku cykl spotkań z pianistami
pt. "Fortepian nie tylko solo" ma na celu uświadomienie studentom wielu możliwości, z jakimi mogą się zetknąć w zawodzie pianisty. Praktyka akompaniatorska z uczniami szkół muzycznych, warsztaty czytania nut a vista, warsztaty przygotowujące do pracy pianisty-korepetytora w operze, kursy mistrzowskie, koncerty tematyczne, współpraca z innymi ośrodkami akademickimi w Polsce i za granicą, organizacja Ogólnopolskiego Konkursu Duetów z Fortepianem – to tylko niektóre przykłady działań podejmowanych przez MKA.
Konkursy:
- 2018 – I Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem (Zakład Akompaniamentu)
- 2022 – II Ogólnopolski Konkurs Duetów z Fortepianem
Kursy mistrzowskie:
- 2021 – Marcin Kozieł (Austria) – kurs mistrzowski dla duetów wokalnych (wydarzenie współfinansowane przez Unię Europejską)
- 2022 – dr hab. Grzegorz Mania prof. AMFN w Bydgoszczy – Ciężko nabyta łatwość – o rozwijaniu umiejętności czytania a vista – wykład i warsztaty
- 2022 – dr hab. Hanna Holeksa prof. AM w Łodzi – Funkcje poznawcze a kameralistyka fortepianowa – wykład i kurs mistrzowski
Fortepian nie tylko solo. Cykl spotkań z pianistami:
- prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej
Dwugłos o muzycznym partnerstwie. - Alicja Wieczorek
Jak zdobyć Oskara za rolę drugoplanową czyli o czym powinien wiedzieć pianista-akompaniator zatrudniony w szkole muzycznej. - dr hab. Elżbieta Pasierowska prof. aMuz
Kameralistyka – zło konieczne czy nowe perspektywy? Dlaczego warto rozwijać umiejętności gry zespołowej i jaki może mieć
to wpływ na przyszłość zawodową muzyków? - Šviesė Čepliauskaitė (Litwa)
Droga twórcza Emila Młynarskiego i jego powiązania z Litwą. - dr Marta Kur
Pianista jako człowiek-orkiestra. O realizacji wyciągów fortepianowych. - Barbara Łysakowska (USA)
System szkolnictwa muzycznego w USA na podstawie własnych doświadczeń. - Anna Rocławska-Musiałczyk