HarMA HUB 2023–2026
Music Theory Tools and Activities
A Centralized European Platform for Music Theory faculties and students in HMEIs
HarMA HUB to trzyletni międzynarodowy projekt partnerstwa współpracy, finansowany w ramach programu Komisji Europejskiej Erasmus+ i realizowany na bazie rezultatów wypracowanych w ramach projektu HarMA+ (2020–2023). Skierowany jest do społeczności wydziałów teorii muzyki – wykładowców i studentów – oraz wykładowców przedmiotów z zakresu teorii muzyki w europejskich wyższych uczelniach muzycznych.
Nr projektu: KA220-HED Cooperation partnerships in higher education
ID: 23PCS0001
"HarMA HUB" ABOUT (en)
Biuletyn informacji bieżących o realizacji projektu wydawany jest przez Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen (AEC): HarMA HUB NEWS (en)
Cele projektu HarMA HUB
- Opracowanie i udostępnienie studentom, wykładowcom i badaczom z zakresu teorii muzyki bazy informacji, źródeł i opracowań przydatnych w praktyce pedagogicznej i działalności badawczej.
- Stworzenie możliwości konfrontacji treści, metod i efektów kształcenia poprzez organizację seminariów i warsztatów dla teoretyków muzyki – wykładowców i studentów.
- Promowanie roli przedmiotów teoretycznomuzycznych w kształceniu profesjonalnych muzyków różnych specjalności w europejskim wyższym szkolnictwie muzycznym oraz wspieranie badań i innowacji dydaktycznych w tym obszarze.
- Zacieśnienie współpracy kadry pedagogicznej teoretyków muzyki reprezentujących poszczególne wyższe uczelnie muzyczne Europy.
Zadania i rezultaty projektu HarMA HUB
- przygotowanie platformy internetowej HarMA HUB jako otwartej bazy zasobów z zakresu kształcenia w obszarze szeroko rozumianej teorii muzyki;
- organizacja dwóch tygodniowych warsztatów z zakresu teorii muzyki, skierowanych do studentow i wykładowców uczelni partnerskich projektu;
- udoskonalenie MT European Bibliography jako bibliografii podręczników, skryptów i materiałów dydaktycznych z zakresu teorii muzyki;
- stworzenie HarMAnalysis Repository jako repozytorium autorskich studiów analitycznych do wykorzystania w dydaktyce analizy dzieła muzycznego;
- opracowanie międzynarodowego multumedialnego glosariusza z zakresu teorii muzyki;
- stworzenie recenzowanego e-czasopisma poświęconego metodologicznym aspektom nauczania teorii muzyki w europejskim wyższym szkolnictwie muzycznym;
- organizacja Międzynarodowego Seminarium HarMA w Walencji (Hiszpania): 14–16.04.2025 r.
Partnerzy projektu HarMA HUB
Projekt realizowany jest w ścisłej międzynarodowej współpracy zespołów teoretyków muzyki z pięciu uczelni partnerskich:
- Belgia: Conservatoire royal de Bruxelles (lider projektu), Bruksela
- Polska: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk
- Estonia: Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia / Estonian Academy of Music and Theatre, Tallin
- Węgry: Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem / Liszt Ferenc Academy of Music, Budapeszt
- Hiszpania: Conservatorio Superior de Música “Joaquín Rodrigo” de València
oraz - europejskiego stowarzyszenia uczelni muzycznych: Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen (AEC), Belgia
aMuz w HarMa HUB
Zespół reprezentujący aMuz tworzą:
- dr hab. Renata Skupin – koordynator merytoryczny, członek komitetu kierującego projektem HarMA HUB
- mgr Agata Krawczyk
- mgr Piotr Jędrzejczyk
Uczestnictwo zespołu gdańskiego w projekcie HarMA HUB obejmuje współpracę partnerską w realizacji wszystkich zadań oraz udział w seminariach szkoleniowych, warsztatach i wymianie międzynarodowej. Zespół gdański jest głównym wykonawcą indywidualnie odpowiedzialnym za realizację dwóch zadań:
- Opracowanie koncepcji i stworzenie unikalnego repozytorium HarMAnalysis jako skatalogowanego zasobu recenzowanych artykułów analitycznych (Analytical Case Studies), poświęconych poszczególnym dziełom muzycznym lub wybranym przedmiotom analizy muzycznej, z wykorzystaniem różnorodnych metod analitycznych. Autorskie studia analityczne będą publikowane elektronicznie na platformie HarMA HUB, w otwartym dostępie, i identyfikowane cyfrowo za pomocą DOI. Nabór artykułów do publikacji jest otwarty przez cały okres realizacji projektu (wskazówki dla autorów).
- Rozbudowa Europejskiej Bibliografii podręczników, skryptów i materiałów dydaktycznych z zakresu teorii muzyki, w tym m.in. włączenie do niej artykułów w czasopismach i rozdziałów w książkach, wykorzystywanych w dydaktyce poszczególnych przedmiotów z zakresu teorii muzyki w europejskich instytucjach wyższego szkolnictwa muzycznego.