Zarezerwuj miejsce

WYKONAWCY:

Gabriela Kleban – sopran | z klasy prof. dr hab. Bożeny Harasimowicz 

Milena Jurasik – skrzypce | z klasy prof. dra hab. Pawła Kuklińskiego

Mateusz Maciołek – fortepian | z klasy prof. dra hab. Waldemara Wojtala oraz mgra Piotra Pawlaka

 

gość specjalny:

Gabriela Schmidt – trąbka | laureatka 8. Międzynarodowego Konkursu Trąbkowego „Mały Trębacz w Trąbkach Wielkich” im. prof. Szymona Pawłowskiego

 

Orkiestra Symfoniczna aMuz

Wojciech Rodek – dyrygent

W PROGRAMIE:

W.A. Mozart – Exultate, jubilate KV 165

F. Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11

E. Chausson – Poème op. 25

C. Höhne – Slavische Fantasie (opr. na trąbkę i orkiestrę symfoniczną)

prowadzenie koncertu:

Krzysztof Lorek

KOORDYNATOR:

Magdalena Lewandowska

ORGANIZATOR:

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku


Gabriela Kleban – sopran

Studentka II roku studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Bożeny Harasimowicz, a także absolwentka studiów licencjackich na kierunku Teoria muzyki.

Swoje umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich z takimi artystami, jak: Iwona Hossa, Anna Jeremus-Lewandowska, Ulrike Sonntag, Sofija Cingula. W 2021 i 2023 roku uczestniczyła w kursie mistrzowskim wykonawstwa pieśni renesansowej z towarzyszeniem lutni, prowadzonym przez Jana Čižmářa.

Ma na swoim koncie koncerty z orkiestrą Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot (m.in. światowe prawykonanie kompozycji Bernarda Stielera), a także z zespołami muzyki dawnej, takimi jak Ensamble Inegalité i Orkiestra Musica Antiqua im. Andrzeja Szwalbego. W grudniu 2022 roku towarzyszyła Raphaelowi Höhnowi i Café Zimmermann w wykonaniu Kantaty BWV 55 J.S. Bacha podczas festiwalu Actus Humanus Nativitas. W październiku 2023 roku zadebiutowała podczas festiwalu ORGANy PLUS+ – premierowe wykonanie Missa in D Wojciecha Dankowskiego oraz koncert Bach in Gdańsk III (1704).

Na jej repertuar składają się liczne partie operowe i oratoryjne, a także kantaty i pieśni.


Milena Jurasik skrzypce

Urodzona 19 stycznia 2000 roku w Rudzie Śląskiej. Studentka II roku studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie
dr hab. Pawła Kuklińskiego. Swoją przygodę ze skrzypcami rozpoczęła w Zespole Szkół Muzycznych I i II stopnia w Rudzie Śląskiej.
W 2019 roku ukończyła Państwową Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W roku 2021 studiowała na Konserwatorium Muzycznym Południowej Danii w klasie skrzypiec Arne Balk-Møllera w ramach programu Erasmus+, gdzie koncertowała w roli solisty i kameralisty. Doświadczenie sceniczne zdobywała również niejednokrotnie prowadząc orkiestry projektowe
i akademickie w Polsce i w Danii. Jest laureatką konkursów muzycznych, m.in. II nagrody w sekcji soliści podczas 11° Concorso Internazionale per Giovani Musicisti "Città di Massa" / 11th International Competition for Young Musicians "Città di Massa" (edycja online) w Massa/Włochy (luty 2022). Brała czynny udział w licznych kursach muzycznych i lekcjach mistrzowskich gdzie szkoliła
się pod okiem znakomitych muzyków takich jak: Piotr Pławner, Eszter Haffner, Piotr Tarcholik, Marcin Baranowski, Jan Romanowski, Maria Machowska, Erik Heide, Eugeniy Chevkenov, Tim Frederiksen czy Sebastian Hamann.


Mateusz Maciołek fortepian

Absolwent PSM II st. im. F. Chopina w Opolu w klasie prof. Celiny Hellerowej. Obecnie jest studentem II roku studiów magisterskich
w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. dra hab. Waldemara Wojtala i mgra Piotra Pawlaka. Jest laureatem międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów pianistycznych m.in. III LMDC France Music Competition (III nagroda),
XI Ogólnopolskiego Forum Młodych Instrumentalistów w Rybniku (III nagroda), Makroregionalnych Przesłuchań Centrum Edukacji Artystycznej oraz Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego „Bieszczady bez granic’’ (nagroda za najlepsze wykonanie dzieł
F. Chopina). Uczestnik 52. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina oraz 9. Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku. Występował w Polsce, Niemczech, Hiszpanii na Węgrzech oraz Litwie. Jako solista współpracował z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej oraz Lwowską Orkiestrą Kameralną. Wielokrotnie występował podczas audycji muzycznych Radia Gdańsk i Radia Opole oraz podczas 2. Maratonu Chopinowskiego Polskiego Radia. Regularnie brał udział w mistrzowskich kursach pianistycznych współpracując m.in. z Andrzejem Jasińskim, Eugenem Indijciem, Michaiłem Voskresieńskim, Natalią Trull, Hortense Cartier-Bresson, Avedisem Kouyoumdijanem. Od 2023 roku jest kierownikiem organizacyjnym Międzynarodowego Kursu Muzycznego w Opolu. Na przestrzeni ostatnich lat został stypendystą Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. Jest również laureatem Nagrody Burmistrza Miasta Kluczborka dla osób promujących Miasto i Gminę (2022).


Jakub Pawlak – kompozycja

Urodzony 5.05.2000 roku. Ukończył Państwowy Zespół Szkół Muzycznych im.
A. Rubinsteina w Bydgoszczy w klasie akordeonu dra Krzysztofa Lutrzykowskiego. Obecnie jest studentem ostatniego roku studiów magisterskich w klasie kompozycji i kompozycji muzyki filmowej i teatralnej mgra Pawła Mykietyna w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Jakub studiował także dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie zmarłego prof. dra hab. Kai’a Bumanna oraz dra Szymona Morusa.

Jego kompozycje i aranżacje są wykonywane przez studentów, pedagogów oraz orkiestry Akademii Muzycznej w Gdańsku, a także inne polskie zespoły kameralne, takie jak DUO SOPOT, TRIO SOPOT, NeoQuartet, Polska Filharmonia Kameralna Sopot czy Spółdzielnia muzyczna Contemporary Ensemble.

Na swojej drodze miał kontakt i rozwijał swoje umiejętności pod okiem m.in. Zygmunta Krauze, Eugeniusza Knapika, Aleksandra Lasonia, Pawła Szymańskiego oraz Wojciecha Błażejczyka.

Muzyka, którą tworzy zawsze bazuje na mniej, bądź bardziej ustalonym programie. Najważniejszą składową jest narracja oraz emocja. Preferowanym składem wykonawczym są zespoły kameralne oraz symfoniczne. Nie stroni również od korzystania z elektroniki, taśmy,
a także materiałów multimedialnych (wideo) oraz świateł. Na tym etapie twórczości można zaobserwować w pracach Jakuba silne wpływy minimalizmu, spektralizmu, sonoryzmu, a także postmodernizmu.

Do najnowszych kierunków poszukiwań kompozytora należy muzyka performatywna, wykorzystywanie multimedialnych patcher’ów (w środowisku Max MSP), polistylizm oraz politemporalność, której jeden z efektów można będzie usłyszeć na koncercie 20 oraz 21 marca 2024 w utworze PolyAzione (nowa wersja).

Do najważniejszych osiągnieć Jakuba można zaliczyć prawykonania utworów w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej oraz Operze Bałtyckiej, organizacja wydarzenia OUT OF CONTEXT. Koncert elektroakustyczny w Międzynarodowym Centrum Kultury Nowy Teatr oraz koncertu w warszawskim Hashtag Lab, organizacja Koncertu_kompozytorskiego vol. 1 w ramach cyklu Czwartki z aMuz, w tym prawykonanie 5 utworów na obsady symfoniczne z elektroniką, II nagroda w Konkurskie kompozytorskim na logo dźwiękowe International HarMA Seminar Event and Final Dissemination Event of HarMa+ Project, III nagroda w konkursie kompozytorskim 15 Kwartetów na 15-lecie NeoQuartet, wyróżnienie w konkursie Młodzi Muzycy Młodemu Miastu 2.0 oraz liczne wydania kompozycji na płytach (m.in. Muzyka bez performance’u? no ok… na płycie Igora Torbickiego wprowadzenie do odmienności oraz ad hoc na płycie Elżbiety Rosińskiej oraz Mirosława Pachowicza Music for bassoon and accordion.

Od zeszłego roku Jakub jest także założycielem i prezesem Fundacji Rozwoju Kultury futur.art, która przygotowuje liczne wydarzenia artystyczno-kulturowe na terenie pomorza oraz całego kraju, promując kulturę wysoką w postaci koncertów muzyki najnowszej.


Gabriela Schmidt – trąbka

Naukę gry na instrumencie rozpoczęła od skrzypiec, jednak później zdecydowała się kontynuować ją na trąbce. Od 2019 roku uczęszcza do Szkoły Muzycznej I st. im. Grażyny Bacewicz w Gdańsku-Wrzeszczu, gdzie uczy się pod kierunkiem pani Sylwii Romanieckiej-Paduch. Jest laureatką licznych konkursów o randze lokalnej, ogólnopolskiej i międzynarodowej. Do jej ostatnich sukcesów należą I miejsca m.in. na VIII Międzynarodowym Konkursie Trąbkowym Mały Trębacz w Trąbkach Wielkich, Powiślańskim Konkursie na Instrumenty Dęte im. prof. Marka Schillera (Kwidzyn), III Grudziądzkim Konkursie Instrumentów Dętych (Grudziądz), Międzynarodowym Konkursie Muzycznym OPUS (Kraków), Ogólnopolskim Konkursie dla Trębaczy im. prof. Marka Jasińskiego (Szczecin), Gdańskim Konkursie Instrumentów Dętych (Gdańsk) oraz Grand Prix na Konkursie na Instrumenty Dęte im. Bogdana Olkowskiego (Iława).
Występuje również z pianistą Mikołajem Kłaputem. Jako duet są laureatami I miejsc III Konkursu Muzyki Kameralnej im. Wiłkomirskich (Łódź), I Ogólnopolskiego Konkursu Instrumentalnego VIRTUOSO, Festiwalu Muzyki Słowiańskiej (Tczew) i II miejsca na Starogardzkich Spotkaniach Kameralnych. Reprezentowali również szkołę podczas jednego z koncertów „Młode Talenty w aMuz” na Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Gabriela rozwija się biorąc również udział w kursach i lekcjach mistrzowskich prowadzonych przez takich trębaczy jak m.in. prof. Roman Gryń, prof. Igor Cecocho, Tomasz Gluska, Krzysztof Lityński, Balint Kesztenlyi, Sergiu Carstea, Eric Aubier, Damian Olkowski, Marcin Gwóźdź, Dominique Bodart, Fabio Caggiula, Steve Leisring.
Jej talent w grze na trąbce został doceniony nie tylko wysokimi notami na kolejnych konkursach – Gabriela jest dwukrotną stypendystką Prezydenta Miasta Gdańska. Została również zaproszona do udziału w koncercie 14. Letniej Akademii Instrumentów Dętych Blaszanych+ w Kaliszu, gdzie zadebiutowała jako solistka z Orkiestrą Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Rubena Silvy. Podczas ostatniej edycji konkursu Mały Trębacz w Trąbkach Wielkich jako najlepszy uczestnik z województwa pomorskiego otrzymała również Nagrodę Specjalną Rektora Akademii Muzycznej w Gdańsku w postaci koncertu z orkiestrą w charakterze solisty podczas jednego z koncertów organizowanych przez uczelnię.