Msza na chór mieszany, perkusję i orkiestrę smyczkową to dyplomowa kompozycja Marii Trzpis napisana na zakończenie studiów kompozytorskich I stopnia w Akademii Muzycznej w Gdańsku w 2023 roku. Celem kompozytorki było przeniesienie tradycyjnej formy mszy do muzyki współczesnej. Utwór został napisany z intencją, aby każda osoba słuchająca go mogła odnaleźć coś bliskiego sobie, stąd zróżnicowanie stylistyczne każdej z 4 części. „Pisząc tę muzykę chciałam, aby wywoływała głębokie przeżycia i skłaniała do refleksji, dlatego nie bałam się jej emocjonalności.” Wszystko to będzie można usłyszeć podczas około 30-minutowego wykonania.  

Inicjatorami premiery są: kompozytorka wraz z dr Szymonem Morusem, dr hab. Michałem Kozorysem, dr Markiem Czerniewiczem oraz Joanną Stankowską, dyrektorką Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Chóralnej Mundus Cantat.  


WYKONAWCY:

Orkiestra Kameralna „Pro Musica Nova” Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (opieka artystyczna dr Szymon Morus, asystenci dyrygenta: Krystsina Pazniak, Jakub Pawlak, Wojciech Kubik) 

Chór Mieszany i Chór Żeński Gaudium per Canto" Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu (przygotowanie dr hab. Michał Kozorys) 

soliści – studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego z klasy dr hab. Anny Fabrello oraz dra hab. Roberta Kaczorowskiego i prof. dra hab. Leszka Skrli: 
Natalia Groda – sopran  
Edyta Rudowicz – alt  
Krzysztof Lorek – tenor  
Jakub Białecki – bas 

studenci klasy perkusji prof. dr hab. Katarzyny Myćki i dra Pawła Nowickiego:  
Pavel Hurbo  
Anton Shynkarenka  
Victor Martínez Quiroga  
Zuzanna Mazurek  
 

Michał Kozorys – dyrygent 

Ponadto gościnnie:  

Zuzanna Mazurek – marimba 

Marcin Kozioł – gitara  

W PROGRAMIE:

Zuzanna Mazurek – Witchy adventures na marimbę solo 

Marcin Kozioł – mini recital gitarowy  

Wacław z Szamotuł – Modlitwa gdy dziatki spać idą (Już się zmierzcha) arr. M. Kozioł  

Feliks Horecki – Fantazja op. 14  

Aleksander Tansman – Hommage à Chopin  

Jerzy Bauer – Passacaglia ballante

Maria Trzpis – Msza na chór mieszany, perkusję i orkiestrę smyczkową  
*prawykonanie

Prowadzenie koncertu: 

Damian Magrean 

KOORDYNATORzy:

dr hab. Michał Kozorys

dr Szymon Morus

dr Marek Czerniewicz

Maria Trzpis

ORGANIZATORzy:

Katedra Dyrygentury Symfoniczno-Operowej

Katedra Dyrygentury Chóralnej i Oratoryjno-Kantatowej

Katedra Kompozycji

patronat medialny:

Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

Trójmiasto.pl

opracowanie graficzne:

Bogumił Trzpis

Maria Trzpis


Maria Trzpis to polska kompozytorka i aranżerka. Z wyróżnieniem ukończyła dwa kierunki studiów licencjackich w gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki: kompozycję w klasie dr. Marka Czerniewicza (2023) oraz rytmikę w klasie dr hab. Małgorzaty Malgeri oraz dr Taidy Wiśniewskiej (2022). Kontynuuje studia kompozytorskie pod kierunkiem dr. Marka Czerniewicza w tejże Akademii. 

Laureatka II nagrody w Konkursie Kompozytorskim na Pieśń do Słów Zbigniewa Herberta oraz III nagrody w Konkursie Kompozytorskim na logo Muzyczne Międzynarodowego Projektu HarMA+. 

Utwory Marii Trzpis prezentowano na takich koncertach i festiwalach, jak: IX Koncert Muzyki Filmowej w Akademii Muzycznej w Gdańsku, Koncert Galowy Benefisu Dojrzałości w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej, Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”. 

Muzyka Marii Trzpis cechuje się żywiołowym, czasem nawet agresywnym charakterem oraz różnorodną stylistyką, wyrażającą się w wyrazistych brzmieniach, dynamicznych rytmach i bogatej instrumentacji. Kompozytorka nie chcąc ograniczać się stylistycznie, czerpię inspirację z wszelkich możliwych źródeł, często z muzyki ludowej.  

Jej utwory mają odmienny charakter, czasem pełne energii i intensywności, innym razem delikatne i spokojne, odkrywając pełen wachlarz ludzkich uczuć.