Koncert finałowy II Gitarowych Integracji im. Jana Paterka (2-4.03.2023)
Wykonawcy:
Tomasz Zawierucha – gitary: barokowa, XIX-wieczna, współczesna
oraz
zespół gitarowy złożony ze studentów oraz uczniów trójmiejskich szkół muzycznych
Program:
L. Brouwer – Cuban Landscape with Rain
B. Budzyński – Góreckiada
wyk. zespół gitarowy
Gaspar Sanz (~1640-1710) – z cyklu „Instruccion de musica sobre la guitarra española“:
- Villanos
- Españoletas
- La cavalleria de Napoles con dos clarines
- Folías
- Canarios
Santiago de Murcia (1673-1739) – Fandango
Fernando Sor (1778-1839) – Wariacje na temat Mozarta op. 9
Isaac Albeniz (1860-1909):
Mallorca (Barkarola)
Rumores de la Caleta (Malagueña)
Matthias Schlothfeldt (*1968) – et riens ne me respont. Ballade nach „Je puis trop bien“ von Guillaume de Machaut
wyk. Tomasz Zawierucha – gitary
Gitara barokowa Julio Castaños Soler, Málaga 2017 (after Antonio Stradivari)
Gitara romantyczna Karl Heinz-Römmich, Honhardt 2020 (after René François Lacôte)
Gitara koncertowa Antonius Müller, Aarbergen 2022
KOORDYNATOR:
dr Monika Dżuła-Radkiewicz
ORGANIZATOR:
Katedra Organów, Klawesynu, Akordeonu, Gitary i Harfy
Nadbałtyckie Centrum Kultury
Patronat medialny:
Presto
Sześć Strun Świata


fot. Melissa Kavanagh
Tomasz Zawierucha jest absolwentem poznańskiej Akademii Muzycznej oraz weimarskiej Hochschule für Musik Franz Liszt. Mistrzami, którzy w znacznym stopniu wpłynęli na jego rozwój artystyczny byli prof. Piotr Zaleski, prof. Monika Rost oraz prof. Thomas Müller-Pering.
Lauret pierwszych nagród na renomowanych konkursach w Tokio, Antony w Paryżu czy szkockim Dundee nagrywał płyty dla wytwórni japońskich, niemieckich i brytyjskich. Jego nagrania cieszą się bardzo życzliwym przyjęciem w prasie fachowej („Excellent recording“ – włoski GuitarArt Magazine, “five star rating” – londyński The Times, „Special recommended“ – japoński The Records Geijutsu Disc Review, “his performance of the Chaconne is fascinated” – amerykański “Soundboard”).
O jego recitalu w słynnej „Tokyo Bunka-Kaikan Recital Hall“ pisał japoński magazyn „Gendai Guitar Magazine“ – „Zawierucha należy bez wątpienia do najbardziej interesujących osobowości artystycznych gitarystyki światowej“.
Tomasz Zawierucha gościł na licznych festiwalach w Polsce i za granicą m.in. Liechtensteiner Gitarrentage, Tokyo Guitar Festival, Rencontres de la Guitare Paris, Gitarren-Symposion Iserlohn czy Stuttgart International Guitar Festival. Gitarzysta jest również cenionym kameralistą, stale współpracuje z takimi artystami jak np. Thomas Müller-Pering, Piotr Lato czy Emile Cantor.
Artysta prowadził kursy mistrzowskie i wykłady na polskich akademiach muzycznych m.in. w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Szczecinie jak i na uczelniach zagranicznych University of Strathclyde, Wieleńska Akademia Muzyczna, Hochschule für Musik Stuttgart, Hochschule für Musik Detmold, Hochschule für Künste Bremen.
Tomasz Zawierucha obok działalności artystycznej jest również wziętym pedagogiem. W swojej karierze akademickiej prowadził on klasy gitary na uczelniach w Weimarze i Feldkirch (A). Od 2006 – 2018 współpracował z Royal Conservatoire of Scotland w Glasgow początkowo jako associate professor później jako visiting artist. Z dniem 01. października 2014 został on powołany na stanowisko profesora gitary i kierownika katedry instrumentów szarpanych w renomowanym Folkwang Universität der Künste w Essen, Niemcy.
tomaszzawierucha.com