Spotkanie odbędzie się na platformie ZOOM:

Link: https://zoom.us/j/96628462569
Identyfikator spotkania: 966 2846 2569


Prelegent:

Barbara Łysakowska (USA)


TEMAT:

"System szkolnictwa muzycznego w USA na podstawie własnych doświadczeń."


KOORDYNATOR:

dr hab. Anna Mikolon


ORGANIZATOR:

Międzywydziałowa Katedra Akompaniamentu


Barbara Łysakowska jest absolwentką Szkoły Muzycznej II stopnia w Gdańsku – Wrzeszczu oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku.
W ww. uczelni studiowała na wydziale instrumentalnym w klasie fortepianu prof. Waldemara Wojtala. Po ukończeniu studiów magisterskich pracowała trzy lata na tejże uczelni jako pianistka – kameralistka na Wydziale Instrumentalnym. Po wyjeździe do USA odbyła kolejne studia magisterskie w New England Conservatory w Bostonie. Studiowała tam w klasie fortepianu Randalla Hodgkinsona. Ukończyła studia uzyskując tytuł magistra muzyki z wyróżnieniem. Następnie pracowała jako nauczyciel fortepianu i akompaniator
w South Shore Conservatory w Hingham i Franklin School for the Performing Arts. Obecnie uczy fortepianu w podbostońskiej szkole muzycznej All Newton Music School w Newton. Oprócz działalności pedagogicznej Barbara Łysakowska zajmuje się działalnością koncertową występując jako solistka i kameralistka. W 2015 roku założyła wraz z wiolonczelistką Rebeccą Hartka duet Duo Déjà Vu. Duet występował m.in. w takich instytucjach jak Boston Conservatory, French Cultural Center w Bostonie, Frederick Historic Piano Collection w Ashburmham, Keene State College. W 2017 roku Barbara i Rebecca wraz z gitarzystą Jose Lezcano wydały płytę Colors Couleurs Colores Cores, która otrzymała bardzo dobre recenzje.

 

Recenzja Duo Déjà vu:
Praised by Boston Musical Intelligencer for “their impressive lyrical talents (that) provided a kind of magic”, Lysakowski and Hartka felt
a profound sense connection and musical compatibility from the very beginning of their collaboration, and so aptly named themselves Duo Déjà vu. The name also acknowledges those powerful moments of recognition and resonance that we experience when performance taps into something universal and great works transcend time.
The Duo has explored authentic interpretations of Belle Époque French music at the Frederick Historical Piano Collection Concert Series informed by period instruments such as Erard and Bluthner pianos. They recorded the Debussy Sonata and music by Ravel and Piazzolla in 2017 in their album Colors Couleurs Colores Cores (Becsta records), and were praised for playing that “displays a high degree of heart and total control” (Michael Johnson).
The duo pushes the boundary of performance in their 2020 video recording of the Frank Bridge Sonata written during the First World War. They include images of the war and the Spanish Flu pandemic as well as roses on their instruments as a statement of compassion for the lives lost during COVID. The video also helped raise funds for the Schagticoke First Nations Land Reclamation Project,
as an acknowledgement of the harm Hartka’s ancestor, a revolutionary war soldier, caused to this population. These reparations where
a response to the calls for racial healing, bringing musical compassion to all touched by colonization, including an understanding of the cycles of war and trauma in Europe that drove settlers to flee from their homeland.