cos

szymon-morus_1dr Szymon MORUS


Po ukończeniu studiów w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka pogłębiał wiedzę muzyczną na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów. Nominowany do nagrody Młody Twórca Kultury 2012, 2014 oraz 2015 roku. Współdziała z instytucjami kulturalnymi Wybrzeża. Jako Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane prowadzi ożywioną działalność artystyczną na terenie województwa pomorskiego. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress. Jako dyrygent współpracuje z Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą Teatru Wielkiego w Łodzi, Polską Filharmonią Kameralną, Polską Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Sinfoniettą Consonus oraz Operą Bałtycką. Współpracował w roli asystenta z takimi osobowościami jak: Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Wojciech Rajski, Tadeusz Kozłowski czy Massimiliano Caldi.

Jest pomysłodawcą i organizatorem cieszących się dużym zainteresowaniem cyklicznych projektów m.in.: „Gdańskich Impresji Muzycznych”, „Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego” czy „Otwieramy bramy muzyki”. W lipcu 2011 roku wraz z Orkiestrą Kameralną Progress dokonał nagrania muzyki filmowej Bruno Lohengrena, a w listopadzie 2012 roku z tym samym zespołem oraz Chórem Discantus Sławomira Bronka utrwalił kaszubskie kolędy na płycie Gode na Kaszebach. W kwietniu 2013 razem z Orkiestrą Kameralną Progress wziął udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim, z powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem Niemieckie Johannesa Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy Arnolda Schönberga. W październiku 2013 r. prowadząc gościnnie Sinfoniettę Consonus, dokonał rejestracji albumu zatytułowanego Explorations for keyboard and orchestra, w którym partię solową wykonywał sam Jordan Rudess – klawiszowiec legendarnego zespołu Dream Theater. W 2015 roku asystował Maestro Tadeuszowi Kozłowskiemu, podczas przygotowań premiery Otello Giuseppe Verdiego oraz Strasznego Dworu Stanisława Moniuszki na scenie Opery Bałtyckiej. W tym samym Teatrze w lutym/marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło gdańskiej publiczności oraz debiutując na scenie Teatru Wilekiego Opery Narodowej w Warszawie.

Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań w tym m.in.: Phantasmagoria, Fickle plans Pawła Kwapińskiego, Przemawiam językiem zrozumiałym dla wszystkich Justyny Kowalskiej Lasoń, On the edge of conciousness Przemysława Schellera, Fonemy Kaszubskie Karola Nepelskiego czy Rebekę – operę kaszubską Michała Dobrzyńskiego.

W lipcu 2015 roku nakładem wydawnictwa Acte Prealable ukazała się debiutancka płyta Orkiestry Kameralnej Progress pod batutą Szymona Morusa z kompozycjami Elgara, Szostakowicza oraz Pendereckiego, wysoko oceniona przez krytykę muzyczną.

Od października 2013 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na Wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. W sezonie artystycznym 2014/2015 pełnił funkcję Dyrygenta – Rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Od stycznia 2016 roku pełni funkcję dyrygenta w Operze Bałtyckiej w Gdańsku.