cos

„Song of the North”
DUX 1405, 2017
płyta CD


Jedną z najważniejszych idei działalności Chóru Kameralnego 441 Hz jest wykonywanie i promowanie współczesnej muzyki chóralnej. Pod dyrekcją Anny Wilczewskiej zespół prowadzi na co dzień aktywną działalność koncertową, koncentrując się przede wszystkim na repertuarze muzyki najnowszej. Niniejszy album jest prezentacją współczesnej muzyki chóralnej pochodzącej z krajów Północy, głównie ze Skandynawii. Różnorodność inspiracji twórczej, swobodne nawiązywanie do folkloru, zwyczajów i surowej północnej przyrody, oryginalność technik kompozytorskich… Wszystko to sprawia, że mamy tu do czynienia z szeroką panoramą muzyczną skonstruowaną z prac aż jedenastu kompozytorów, która mimo to stanowi domkniętą, homogeniczną całość.

***

Chór Kameralny 441 Hz zaprasza w podróż na północ

Chór Kameralny 441 Hz powraca w świetnym stylu z nowym albumem „Song of the North”. To kolejna pozycja w dyskografii zespołu po koncertowej płycie DVD „Serioso-Giocoso” oraz ciepło przyjętym albumie długogrającym „Modern Choral Masterpieces”. Tym razem, ceniony zarówno w Polsce, jak i zagranicą Chór Kameralny 441 Hz pod dyrekcją Anny Wilczewskiej zabiera słuchaczy w zaskakującą, wciągającą i pełną przygód podróż przez krainy północy.

Album „Song of the North” to kolekcja zróżnicowanych utworów reprezentujących różne style muzyczne, ale połączone wspólnym mianownikiem – każdy z nich oddaje ducha prawdziwej Północy, takiej, którą poznali jedynie ci, którzy tam byli. Do wykonania i zarejestrowania tego materiału Chór Kameralny 441 Hz musiał podejść inaczej niż zwykle – potrzeba było opanować różne tradycyjne techniki śpiewu, zapoznać się z językami i kulturą narodów Północy. W efekcie słuchacze przenoszą się o kilka tysięcy kilometrów bez wychodzenia z domu. Na „Song of the North” znalazły się m.in. tradycyjne utwory szwedzkie, fińskie i norweskie we współczesnych aranżacjach, ale także karkołomny inuicki „Nukapianguaq”, dzięki któremu można się poczuć jak w samym środku grenlandzkiej wioski, czy poruszający czteroczęściowy utwór „Four Songs of Love” współczesnego szwedzkiego kompozytora Svena-Davida Sandströma. Pośród kompozycji są zarówno te dowcipne, lekkie i taneczne, te pełne dźwiękowych nawiązań do natury, jakże bliskiej ludziom Północy, jak i te tęskne i podniosłe, wypełnione smutkiem i patosem.

Wystarczy wysłuchać którejkolwiek z kompozycji, żeby zrozumieć dlaczego pieśni północy stanowią materiał płyty – one mają w sobie magię, uderzają jakąś pierwotną prawdą bijącą z rytmów, będących swoistym odbiciem rytuałów ludowych. Urzekają spokojem i stanowią odzwierciedlenie piękna natury. Najwspanialszy opis płyty, nawet gdyby stworzył go genialny poeta, nie jest w stanie oddać istoty aury brzmieniowej – to trzeba przeżyć wsłuchując się w dźwięki. One wlewają się samoistnie w duszę, wypełniają zakamarki ciała dając ukojenie lub wyzwalają głęboko ukrytą w człowieku energię. To jest podróż w czasie i przestrzeni, ale nie podróż w przód/tył, wszerz/wzwyż lecz WGŁĄB, powrót do źródeł – mówi o albumie dyrygentka Anna Wilczewska, doktor sztuk muzycznych i absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej, która powołała Chór Kameralny 441 Hz do życia w 2006 roku.

Premiera płyty odbyła się 25 listopada 2017 roku podczas specjalnego koncertu w ramach III Festiwalu Muzyki Współczesnej Nowe Fale w Gdańsku.

Krążek jest dostępny w salonach Empik i stacjonarnych sklepach muzycznych oraz w internetowych serwisach streamingowych, takich jak Spotify, Deezer, iTunes czy Tidal.

Utwory:
Bengt Ollén (*1950): Trilo
Essi Wuorela (*1971) & Jussi Chydenius (*1972): Kaipaava
Sven-David Sandström (*1942): Four Songs of Love
Bengt Ollén: I denna ljuva sommartid
Jan Sandström (*1954): Biegga luohte
Stephen Hatfield (*1956): Nukapianguaq
Henrik Ødegaard (*1955): Krist stod op af Døde
Bjørn Kruse (*1946): Trolldans
Jaakko Mäntyjärvi (*1963): El Hambo
Jaakko Mäntyjärvi: Pseudo-Yoik
Erland von Koch (1910–2009): I-i-o-hi-ho

Wykonawcy:
Chór Kameralny 441 Hz
Anna Wilczewska – dyrygent

 

Opis płyty:
Grzegorz Stec – reżyseria nagrania, montaż, mastering
Żaneta Pniewska – tłumaczenia
Łukasz Górczyński, Justyna Czarnik – projekt graficzny
Rafał Dymerski – skład
Maja Pałys – redakcja
Marcin Targoński – redakcja i koordynacja DUX

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zobacz booklet (.pdf)

Zobacz opis płyty na www.dux.pl

 

Nagranie zrealizowano w kościele pw. Zmartwychwstania Pańskiego w Gdańsku w dn. 12-16 czerwca 2017 roku.

 

Zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska.

Nagranie i wydanie płyty sfinansowano ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dotacji na działalność statutową Wydziału Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

 

Patronat medialny nad płytą objęły: