cos

„A Tribute to Benny Goodman”
DUX 1266
płyta CD

Tribute_to_Benny_Goodman_CD_Wojciechowski

Utwory:
Beniamin Baczewski (*1991) – Koncert na klarnet i orkiestrę kameralną (2015)
Aaron Copland (1900-1990) – Koncert na klarnet, orkiestrę smyczkową, fortepian i harfę (1948)
Artur Guza (*1982) – Suita The Cursed Forest na klarnet i orkiestrę (2014)

Wykonawcy:
Andrzej Wojciechowski | klarnet
Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej w Gdańsku
Łukasz Borowicz | dyrygent

I skrzypce
Andrzej Kacprzak | koncertmistrz/prowadzący
Karolina Gustaw
Natalia Kasprzak
Michał Światkowski
Przemysław Czekaj
Hanna Chylińska
Justyna Tarnowska
II skrzypce
Monika Matysiak
Karolina Rupczak
Róża Lorenc
Ewa Jarosz
Sylwia Namroży
Ewelina Radwańska
Altówki
Maksymilian Krzak
Aleksandra Lipke
Dominika Dudek
Weronika Wiśniewska
Tomasz Mrowiński
Wiolonczele
Karol Sokołowski
Mingzhen Zhang
Teresa Respondek
Weronika Głowińska
Kontrabas
Mateusz Kot
Harfa
Carlos Roberto Peña Montoya
Fortepian
Tomasz Jocz
Instrumenty perkusyjne
Tomasz Myszk
Nikodem Wojtkiewicz
Zestaw perkusyjny
Grzegorz Lewandowski*
Wibrafon
Aleksandra Kurnyta*

*Beniamin Baczewski Scherzo. A Tribute to Benny Goodman

 

Opis płyty:
Nagrania dokonano w Sali Jazzowej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku w dniach 21-23 października 2015 r.
Marcin Domżał – reżyseria nagrania, montaż, mastering
Agnieszka Zakrzewska – projekt graficzny
Ireneusz Skąpski – zdjęcie na okładce
Rafał Dymerski – skład
Żaneta Pniewska – tłumaczenia
Marcin Targoński – redakcja

DUX Recording Producers, Morskie Oko 2, 02-511 Warsaw, Poland e-mail: dux@dux.pl

***

Nagranie zostało dedykowane pamięci Benny’ego Goodmana, „Króla swingu”, prawdopodobnie najsłynniejszego w historii klarnecisty jazzowego, wielkiego popularyzatora „czarnej” muzyki wśród białej publiczności w czasach rasowej segregacji. Muzyka, który z konsekwencją udowadniał, że sztuka i piękno są w stanie przekroczyć granice dyktowane przez uprzedzenia.
Płyta niniejsza, inspirowana ideą przekraczania granic w poszukiwaniu uniwersalnego języka muzycznego, odwołuje się do pojęcia czystego piękna, zawiera utwory programowo deklarujące swój pograniczny status stylistyczny. Można je z równym skutkiem kwalifikować do jazzu, jak i do typowej muzyki współczesnej. Ten status podkreśla ich klasyczna, koncertująca forma, instrumentarium, osoby wykonawców, ale też bardzo gęste nawiązania do rytmiki i harmonii jazzu, a również klimaty klezmerskie, czy inne nawiązania do muzyki źródeł.

 

Album „A Tribute to Benny Goodman” to pozycja wyjątkowa na polskim rynku muzycznym. To nie typowy „tribute” i odgrywanie znanych i popularnych standardów Króla Swingu, ale precyzyjnie umiejscowiony zamysł kompozytorski i wykonawczy. Muzycy nie silą się    na powierzchowność wykonawczą, ale zgrabnie i perfekcyjnie interpretują koncepcję kompozytorów. Klarnet – tutaj instrument szczególnie wyróżniany – jest li tylko pretekstem, by odnaleźć się muzycznie w „goodmanowskiej ” estetyce. Skoro uzyskuje się tak znamienite brzmienie, ukłon w stronę muzyków/kompozytorów jest oczywisty. Za takie podejście do „tribute” Król Swingu  – gdzieś tam – serdecznie się do was uśmiecha!
(fragment recenzji Dionizego Piątkowskiego)

Artykuł Ewy Palińskiej „Benny Goodman in memoriam – Andrzej Wojciechowski składa hołd mistrzowi” na Trojmiasto.pl.

 

Płyta do nabycia na stronie DUX