cos

A tre. Bargielski – Krzanowski – Moryto
Requiem Records, Opus Series 28|2018
płyta CD

 

Co łączy tak pozornie odległe instrumenty jak perkusja i akordeon? Odkrycie drzemiącego w nich potencjału dopiero przez kompozytorów XX wieku? Dynamiczny rozwój samego instrumentarium? Ogromne możliwości sonorystyczne, które sprawiają, że instrumenty te są w stanie wpasować się w każdą dźwiękową konstelację? Zawarty na płycie A tre. wybór polskich kompozycji na akordeon i perkusję stanowi reprezentatywny przekrój literatury na oba instrumenty z lat 1975–1991. Otwiera go niezwykle barwny Ptak ze snu (Traumvogel) Zbigniewa Bargielskiego, w którym akordeon i bogate instrumentarium perkusyjne wykorzystują całą paletę swoich możliwości sonorystycznych. Egad tego samego twórcy cechuje z kolei wyrafi nowana konstrukcja, oparta na zawartych w tytule dźwiękach, pochodzących z nazwiska wybitnego duńskiego akordeonisty, Mogensa Ellegaarda, któremu dzieło jest dedykowane. Audycja IV Andrzeja Krzanowskiego przeznaczona na nieco większy aparat wykonawczy, choć w przypadku perkusji ograniczony do czterech talerzy, niesie ogromny ładunek emocji, jakże charakterystycznej dla tego przedwcześnie zmarłego twórcy. Recytowany tekst zaczerpnięty jest z wiersza Sofrosine Zbigniewa Doleckiego. Wieńcząca płytę kompozycja Stanisława Moryto A tre przeznaczona jest na potraktowane równorzędnie trzy koncertujące instrumenty, których dźwiękowe ścieżki od czasu do czasu przecinają się na podkreślonych brzmieniem gongu długo wytrzymywanych akordach.

Płytę „A tre. Bargielski – Krzanowski – Moryto” wykonawcy dedykują pamięci zmarłego w 2018 roku Stanisława Moryto, wybitnego kompozyora, organisty, animatora życia muzycznego, rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

 

Utwory:
1. Zbigniew Bargielski – Ptak ze snu na akordeon i perkusję (1980)
2. Zbigniew Bargielski – Egad na akordeon i wibrafon (1991)
3. Andrzej Krzanowski – Audycja IV na głos recytujący, syrenę, talerze, akordeon i dwie taśmy (1975)
4. Stanisław Moryto – A tre na dwa akordeony i perkusję (1984)

Wykonawcy:
Elżbieta Rosińska – akordeon (2,4)
Krzysztof Olczak – akordeon (3,4)
Paweł Zagańczyk – akordeon (1)
Mirosław Adrjanczyk – perkusja (1,2,3,4), głos recytujący (3)

Opis płyty:
Cezary Joczyn – nagrania, mix
Bartosz Kołaczkowski – zdjęcia
Łukasz Pawlak – projekt graficzny

Nagranie zrealizowano w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.


Nagranie płyty sfinansowane ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach dotacji na działalność statutową Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

 

Dostępne w sieci nagrania z płyty:
iTunesApple Music, Tidal, Wimp, Spotify, Deezer, Google Play, Empik.com, Plus Music, PlayTheMusic, Muzyka T-Mobile