cos

Warsztaty dla skrzypków „Współczesnej oblicza pedagogiki skrzypcowej”: prof. Thanos Adamopoulos (Konserwatorium Królewskie w Brukseli)

5 marca 2018 00:00

Loading Map....

Data:
05/03/2018 - 07/03/2018
Wydarzenie całodniowe


Miejsce:
Sala 203 w budynku czerwonym Akademii Muzycznej w Gdańsku


Opis wydarzenia:

Warsztaty dla skrzypków
Współczesnej oblicza pedagogiki skrzypcowej

Prowadzący:
prof. Thanos Adamopoulos (Konserwatorium Królewskie w Brukseli)

Harmonogram:
Poniedziałek 5 marca 2018 r., Sala 203, godz. 16.00
Janina Olszewska: W.A. Mozart – Koncert G-dur KV 216 cz. I
Sonia Zając: G. Bacewicz – Sonata na skrzypce solo
Małgorzata Wójcik: J. Sibelius – Koncert
Rafał Marek Wiśniewski: E. Ysaÿe – Sonata „Ballada” op. 27 nr 3

Wtorek 6 marca 2018 r., Sala 203, godz. 16.00
Jan Staruch: C. Saint-Saëns – Introdukcja i Rondo capriccioso
Aleksandra Jopek: H. Wieniawski – Polonez A-dur
Ewelina Radwańska: W.A. Mozart – Koncert G KV 216 cz. I
Magdalena Klauze: W.A. Mozart – Koncert D KV 219 cz. I
Olga Nurkowska: S. Prokofiew – II Koncert g op. 63 cz. I, H. Wieniawski – Fantazja na tematy z opery „Faust”, C. Franck – Sonata A-dur

Środa 7 marca 2018 r., Sala 203, godz. 16.00
Qing Yang: J.S. Bach – Ciacona z II partity BWV 1004
Lara Lejderman: J.S. Bach –  Sonaty C-dur BWV 1005, cz. III i IV
Justyna Światkowska: E. Ysaÿe – Sonata op. 27 nr 2, cz. I i II
Adam Bruderek: C. Saint-Saëns – Etiuda w formie walca

 
Organizacja:
Wydział Instrumentalny
Katedra Instrumentów Smyczkowych

 

Projekt sfinansowano ze środków MNiSW z dotacji na działalność statutową Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

 

***

Urodzony w Paryżu, Maestro Thanos Adamopoulos naukę gry na skrzypcach rozpoczął w Izraelu pod kierunkiem ojca. Studia kontynuował w Tel Avivie w klasie Ramiego Shevalova i Henry’ego Rothenberga. W roku 1957 wraz z członkami swojej muzycznej rodziny wystąpił w telewizji amerykańskiej u boku Leonarda Bernsteina i Izaaka Sterna, co było jego publicznym debiutem.

W wieku 19 lat, Thanos Adamopoulos został najmłodszym w historii koncertmistrzem Rotterdam Philharmonic Orchestra prowadzonej przez Edo de Waarta. W tym czasie wiele występował jako solista w Europie, Ameryce Północnej i Południowej – zarówno w recitalach, jak i koncertach z Netherlands Chamber Orchestra. Później koncertował jako solista z orkiestrami w Izraelu, Francji, Islandii, Belgii, Holandii i w Polsce. Dokonywał nagrań z Orkiestrą Radia Belgijskiego. W latach 1984-2006 był członkiem Tria fortepianowego La Monnaie, a w latach 1989-1991 – Sekstetu smyczkowego Lille.

W roku 1970 zaproponowano mu profesurę w Królewskim Konserwatorium w Brukseli. Zaakceptował ofertę i pracował na tym stanowisku do 2001 r. W latach 1994-1997 był również profesorem słynnej Chapelle Musicale Reine Elisabeth. Prowadził kursy mistrzowskie w Izraelu, Finlandii, Hong-Kongu, Szanghaju, na Filipinach – a także w Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Prowadzi ożywioną działalność dyrygencką. Jego biegła znajomość języków (niemiecki, angielski, francuski, włoski, hebrajski i holenderski) sprzyja kontaktom umożliwiającym gościnne występy w charakterze dyrygenta.

Obecna działalność artystyczna Thanosa Adamopoulosa wiąże się z renomowaną Opera de la Monnaie w Brukseli. Ponadto rowadził Orkiestrę Kameralną „La Monnaie”, Orkiestrę Symfoniczną w Manili, Orkiestrę Filharmoniczną w Antwerpii, Atelier Muzyki Współczesnej, Brukselską Orkiestrę Festiwalową, Zespół Opery w Brukseli i wiele innych orkiestr belgijskich. Dyrygował również wieloma orkiestrami kameralnymi we Francji, Luksemburgu, Holandii – i Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 1990 roku po raz pierwszy debiutował jako dyrygent w Chinach. Rok później, latem, powrócił do Azji, aby poprowadzić warsztaty artystyczne dla najwybitniejszych studentów z Hongkongu i Japonii. W listopadzie tego samego roku zadebiutował sześciokrotnym bardzo wysoko ocenionym wykonaniem „Wesela Figara” W.A. Mozarta dla Virginie Opera w Richmond i Norfolk (USA). Współpracował z Orkiestrą Radiową w Seulu (Korea), Filharmonią w Meksyku, the Ensamble Opera Brussels i Brukselską Orkiestrą Festiwalową. Był gościnnym dyrygentem Hiszpańskiej Orkiestry Młodzieżowej gdzie asystował Valery’emu Giergiev’owi w trasie do Londynu (występ na festiwalu Proms) a następnie w Berlinie, Moskwie i Pekinie.