cos

Koncert z okazji jubileuszu 50-lecia pracy pedagogicznej prof. Krystyny Jureckiej

8 października 2017 17:00

Loading Map....

Data:
08/10/2017
17:00 - 19:00


Miejsce:
Sala Koncertowa w budynku żółtym Akademii Muzycznej w Gdańsku


Opis wydarzenia:

Koncert z okazji jubileuszu 50-lecia pracy pedagogicznej
i 45-lecia pracy w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
prof. KRYSTYNY JURECKIEJ


Wykonawcy: 
Karolina Nowotczyńska, Paula Preuss – skrzypce
Muzycy Orkiestry Capella Gedanensis
studenci Akademii Muzycznej w Gdańsku

W programie:
Antonio Vivaldi – Cztery pory roku op. 8 nr 1-4

Organizacja: Katedra Instrumentów Smyczkowych, Capella Gedanensis

WSTĘP WOLNY

 

fot. archiwum Akademii Muzycznej w Gdańsku

KRYSTYNA JURECKA ukończyła studia w gdańskiej PWSM (obecnie Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki) w klasie prof. Tadeusza Kochańskiego w 1968 r. oraz – jako stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki – odbyła w latach 1971-1973 studia podyplomowe w Królewskim Konserwatorium w Brukseli pod kierunkiem André Gertlera.

Jako solistka i kameralistka występowała w większości Filharmonii w Polsce, a także w Europie (Czechy, Bułgaria, Rumunia, Węgry, Niemcy, Belgia, Austria, Francja, Włochy, Szwecja), Azji (Japonia, Korea, Chiny) i Izraelu. Brała udział w liczących się festiwalach w Polsce i w Europie. Była koncertmistrzem Polskiej Filharmonii Kameralnej w Sopocie, Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku, a także – gościnnie – Sinfonietty Beer Sheva w Izraelu.

Pracę pedagogiczną rozpoczęła jeszcze w trakcie studiów (w PSM I stopnia w Sopocie) i – poza dwoma latami pobytu w Brukseli – kontynuuje ją nieprzerwanie do dnia dzisiejszego. Po powrocie z Belgii została zatrudniona w macierzystej Uczelni. W 1992 uzyskała tytuł naukowy profesora sztuk muzycznych, a w 1999 stanowisko profesora zwyczajnego. W gdańskiej Akademii wychowała już ponad 60 absolwentów. Pracują oni jako muzycy orkiestrowi – nierzadko na stanowisku koncertmistrza – w Polsce, Europie i Australii oraz jako pedagodzy. Sześcioro jej wychowanków jest zatrudnionych w macierzystej Uczelni – w tym jeden z tytułem profesora, dwóch ze stopniem doktora habilitowanego, dwie wychowanki ze stopniem doktora. Krystyna Jurecka pełniła funkcje prodziekana, kierownika Katedry Instrumentów Smyczkowych, była członkiem RWSA, jest zapraszana jako recenzent w przewodach doktorskich i habilitacyjnych oraz w postępowaniach o nadanie tytułu profesora, była zapraszana jako ekspert Komisji Akredytacyjnej oraz jako recenzent doktoratu h.c. Wandy Wiłkomirskiej w AM w Łodzi.

Krystyna Jurecka pracowała też w szkolnictwie I i II stopnia – w Gdańsku, Gdańsku-Wrzeszczu, Koszalinie, Olsztynie i Elblągu (gdzie jest pedagogiem również obecnie). Często jest zapraszana do prowadzenia wykładów, seminariów i lekcji otwartych w szkołach I i II stopnia (oprócz wyżej wymienionych także m.in. w Zamościu, Tomaszowie Lubelskim, Kołobrzegu, Kętrzynie, Warszawie), w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Poznaniu, na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie, Letnich Akademiach w Żaganiu i Bałoszycach, Międzynarodowym Seminarium „Gdańska Wiosna”, na Festiwalu „Gwiazdy promują” w Jeleniej Górze. Jest jurorem konkursów muzycznych. Ma na swoim koncie uczestnictwo w pracach jury – niejednokrotnie jako przewodnicząca – konkursów i przesłuchań regionalnych (Gdańsk-Orunia, Starogard Gdański, Kwidzyn, Sopot, Olsztyn, Toruń, Wałbrzych, Łódź i in.), ogólnopolskich (Konkurs im. Z. Jahnkego w Poznaniu, Konkurs pamięci Aleksandry Januszajtis w Gdańsku, przesłuchania szkół I stopnia w Olsztynie i Warszawie, przesłuchania szkół II stopnia w Elblągu i in.) oraz konkursów międzynarodowych (Konkurs im. Louisa Spohra we Freiburgu, Międzynarodowy Bałtycki Konkurs Skrzypcowy w Gdańsku, Międzynarodowy Konkurs „Talents for Europe” w Dolnym Kubinie na Słowacji).

Uczniowie i studenci Krystyny Jureckiej zdobyli ok. 50 nagród i wyróżnień na skrzypcowych konkursach ogólnopolskich oraz ponad 20 na konkursach międzynarodowych. Mogą poszczycić się też nagrodami – blisko 20 na ogólnopolskich i 25 na międzynarodowych (Austria, Białoruś, Francja, Litwa, Polska, Rosja) konkursach kameralnych.
Wielu spośród uczniów i studentów Krystyny Jureckiej jest stypendystami Ministra Kultury, prezydentów miast Gdańska, Koszalina, Elbląga, Bydgoszczy, Krajowego Funduszu na rzecz dzieci, „Agrafki Muzycznej”, a czworo z nich otrzymało Nagrodę dla Młodych Twórców Prezydenta Gdańska. Często biorą oni udział w koncertach szkolnych, uczelnianych, środowiskowych, a także występują z orkiestrami filharmonicznymi Gdańska, Olsztyna, Koszalina, Zielonej Góry, Sopotu, orkiestrami kameralnymi w Słupsku, Elblągu, Toruniu, Capellą Gedanensis, Capellą Bydgostiensis, orkiestrami szkolnymi oraz Orkiestrą Symfoniczną i Orkiestrą Kameralną AM w Gdańsku – w tym również za granicą (Słowacja, Austria, Czechy, Niemcy, Francja).

 

KAROLINA NOWOTCZYŃSKA jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którą ukończyła z wyróżnieniem w klasie prof. Krystyny Jureckiej. W latach 2012/2013 była także studentką Accademia Santa Cecilia w Bergamo w klasie prof. Pavla Vernikova i prof. Igora Volochina. Obecnie jest w trakcie studiów doktoranckich w Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Konstantego Andrzeja Kulki, a także w Wagner Conservatory w Wiedniu w klasie prof. Igora Petrushevskiego. Ponadto brała udział w wielu międzynarodowych kursach skrzypcowych, kształcąc się u znakomitych pedagogów, takich jak m.in.: prof. Robert Szreder, Maestro Maxim Vengerow, prof. Pavel Vernikov, prof. Konstanty Andrzej Kulka, prof. Igor Petrushevski, prof. Wanda Wiłkomirska, prof. Marco Rizzi, prof. Igor Volochin, prof. Petru Munteanu, prof. Sergei Stadler, prof. Michael Vaiman, prof. Zachar Bron, prof. Robert Kabara czy Stefan Tarara.
Ma na swoim koncie liczne nagrody na konkursach solowych i kameralnych. M.in. zajęła I miejsce na XII Międzynarodowym Konkursie „Premio Citta’ di Padova” w 2014 r., II miejsce na 7 Międzynarodowym Konkursie „Concours Bravo!” w Namur (Belgia) w 2013 r., I miejsce na VII Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku 2015 (w zespole Gaspar Trio), I miejsce na XI Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Smorgonie (Białoruś) w 2015 r. oraz I miejsce na XVII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Osace (Japonia) w 2016 r. W Osace zdobyła również dwie nagrody specjalne.
Otrzymała nagrodę „Talent Roku 2009”, czterokrotnie Stypendium Kulturalne Miasta Elbląg, a w 2010 była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezesa Rady Ministrów. W 2014 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za osiągnięcia w twórczości artystycznej.

Karolina Nowotczyńska prowadzi aktywną działalność koncertową. W 2015 roku, wraz Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod batutą prof. Zygmunta Rycherta, wykonała Koncert skrzypcowy J. Sibeliusa na koncercie najlepszych dyplomantów, a także reprezentowała Uczelnię na Koncercie Roku jako najlepsza dyplomantka Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wielokrotne występowała jako solistka z Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie oraz Elbląską Orkiestrą Kameralną.
Od września 2013 pełni funkcję koncertmistrza Elbląskiej Orkiestry Kameralnej, współpracowała ze znakomitymi artystami i zespołami, takimi jak m.in.: Anna Duczmal-Mróz, Jose Maria Florencio, Marek Moś, Wojciech Mrozek, Erzhan Kulibaev, Sławomir Chrzanowski, Kate Liu, Leszek Możdżer, Łukasz Długosz, Tangata Quintet, czy Andrzej Jagodziński Trio.

Ze względu na bogaty dorobek artystyczny, w sierpniu 2016 roku Karolina Nowotczyńska została zaproszona do Iranu, gdzie prowadziła kursy mistrzowskie dla studentów instytutów muzycznych w Teheranie i Tabriz.

 

fot. Piotr Rodak

PAULA PREUSS ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku w klasie skrzypiec prof. Krystyny Jureckiej, a w 2017 roku uzyskała stopień naukowy doktora sztuki. Uczestniczyła w kursach muzycznych w Łańcucie, Bałoszycach, Jadwisinie, Gdańsku i Bagneres de Bigorre, gdzie doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem tak znamienitych pedagogów jak m.in.: Wanda Wiłkomirska, Konstanty Andrzej Kulka, Yair Kless, Siergiej Stadler, Marianne Piketty, Michael Vaiman, Zakhar Bron i Maxim Vengerov.
Jest laureatką wielu konkursów solowych i kameralnych, m.in. w Gdańsku, Olsztynie, Poznaniu, Wrocławiu, Zielonej Górze i Łodzi. W 2008 r. zajęła III miejsce na V Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku, zaś z kwartetem fortepianowym AKME – I miejsce na X Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. M. K. Ogińskiego w Smorgonie (Białoruś) w 2013 r. i I miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv w Bułgarii w roku 2014 (tam zespół otrzymał również nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworu J. Brahmsa).
Paula Preuss była stypendystką Prezydenta Miasta Gdańska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w latach 2009‑2011 oraz 2014-2015) oraz „Agrafki Muzycznej”. Dzięki programowi stypendialnemu „Erasmus” studiowała w Conservatoire National Superieur de Musique et de Dans w Lyonie we Francji, w klasie prof. Marianne Piketty.
Prowadzi ożywioną działalność koncertową na terenie całego kraju. Występowała jako solistka z Orkiestrą Symfoniczną oraz Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Gdańsku, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Polską Filharmonią Bałtycką, Bałtycką Filharmonią Młodych i Elbląską Orkiestrą Kameralną.
Brała udział w XIV Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2011 r.

 

CAPPELLA GEDANENSIS to zespół powstały w roku 1981 dzięki inicjatywie Aliny Kowalskiej-Pińczak. Założeniem była kontynuacja działającej od XVI wieku Kapeli Rady Miejskiej w Gdańsku. Po raz pierwszy w historii na jego czele stanęła kobieta jako siedemnasty kapelmistrz, co uznać można za signum temporis naszych czasów. Jednocześnie wskazuje na niezwykłą otwartość Cappelli Gedanensis na wyzwania repertuarowe. Początkowo jako Zespół Muzyki Dawnej skupiał się na twórczości mistrzów związanych z Pomorzem (K. Förster, J.V. Meder, M.D. Freisslich i in.) i spuścizną wielkich mistrzów z J.S. Bachem i A. Vivaldim na czele. Rok 1992 to ważna data w historii zespołu, od tego momentu stał się on Samorządową Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Uświetniał uroczystości związane z wizytą ważnych osobistości jak papież Jan Paweł II, Margaret Thatcher, Książę Karol. Zespół miał także zaszczyt dwukrotnego koncertowania w czasie uroczystości w Bazylice św. Piotra w Rzymie: w roku 1997 na 1000-lecie chrztu Gdańska i w roku 1999 podczas uroczystości ogłoszenia św. Brygidy Szwedzkiej patronką Europy. Wszystko to wpłynęło na niezwykle szybki rozwój artystyczny Cappelli Gedanensis. W krótkim czasie zespół wystąpił w większości krajów Europy, w Ameryce Północnej i Azji. Prezentował się na znaczących festiwalach muzycznych, m.in. Vratislavia Cantans, Royal Music Festival w Sztokholmie, Festiwal Radiowy WDR (Niemcy), Festiwal Muzyki Sakralnej w Abu-Gosh (Izrael) czy na Międzynarodowym Festiwalu PROBALTICA. Każda ważna scena polska stała się również miejscem występów Cappelli Gedanensis, w tym Filharmonia Narodowa w Warszawie, sale koncertowe w Toruniu, Wrocławiu, Krakowie czy Poznaniu. Nagrany został szereg płyt (Pory Roku A. Vivaldiego, Nowy Rok u Ojca Świętego, Stabat Mater L. Boccheriniego i in.), które docenione zostały nagrodami, w tym nominacją do Fryderyka 2008. Minione kilka lat działalności to absolutny rozkwit zespołu. Wspomnieć można choćby podjęcie stałej współpracy z K.A. Kulką (który od roku 2012 jest Konsultantem Artystycznym Cappelli Gedanensis), P. Eswoodem, G. Carmignolą, M. Ortegą, Ł. Długoszem, W. Wiłkomirską czy N. Kennedym. Z ostatnim z wymienionych zespół odbędzie w roku 2017 trasę koncertową po Polsce. Dodatkowo dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zakupione zostały instrumenty dawne, dzięki Instytutowi Muzyki i Tańca odbywają się prawykonania dzieł młodych polskich kompozytorów, a podejmowanie kolejnych wyzwań artystycznych poprzez wykonywanie muzyki od Renesansu po współczesność sprawia, że Cappella Gedanensis jest zespołem rozpoznawalnym nie tylko na Pomorzu, w Polsce, ale pojawia się w świadomości melomanów całej Europy.

W czerwcu 2017 roku zespół wystąpił na Zamku Królewskim w Warszawie, gdzie wykonał „Operetkę” Michała Dobrzyńskiego.