cos

Akademicki Koncert Galowy „Niepodległa”

24 listopada 2018 18:00

Loading Map....

Data:
24/11/2018
18:00 - 20:30


Miejsce:
Gdański Teatr Szekspirowski


Opis wydarzenia:

Akademicki Koncert Galowy Niepodległa

Wykonawcy:
Piotr Paleczny – fortepian
Konstanty Andrzej Kulka – skrzypce
Chór Politechniki Gdańskiej (przygotowanie: prof. Mariusz Mróz)
Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Gdańsku
Zygmunt Rychert – dyrygent

Program:
Hymn państwowy
F. Chopin – Koncert fortepianowy e-moll op. 11
***
M. Karłowicz – Koncert skrzypcowy A-dur op. 8
Z. Noskowski – Poemat symfoniczny Step op. 66

Prowadzenie koncertu:
Agnieszka Oszczyk

Organizator:
Politechnika Gdańska

Partnerzy:

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
Gdański Teatr Szekspirowski
Yamaha Music Europe Sp. z o.o.

Patronat:
Rada Rektorów Województwa Pomorskiego

Patronat medialny:
Gazeta Wyborcza Trójmiasto
TVP3 Gdańsk
Radio Gdańsk

 

Wstęp na zaproszenia i bilety
Bilety dostępne są na stronie internetowej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego oraz w jego kasie biletowej. Do 11 listopada można je zakupić w preferencyjnej cenie 20 zł.

***

Akademicki Koncert Galowy „Niepodległa” z udziałem Konstantego Andrzeja Kulki i Piotra Palecznego

Politechnika Gdańska oraz Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku mają zaszczyt zaprosić na wyjątkowy Akademicki Koncert Galowy „Niepodległa” z okazji stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Dwaj wirtuozi, skrzypek Konstanty Andrzej Kulka oraz pianista Piotr Paleczny, wystąpią w sali głównej Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego w sobotę, 24 listopada o godzinie 18:00.

Utwory znakomitych polskich kompozytorów wykonają artyści światowego formatu. Konstanty Andrzej Kulka zasłynął już w wieku siedemnastu lat, zdobywając wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Niccolò Paganiniego w Genui. Dwa lata później otrzymał  I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Radiowym ARD w Monachium. Do dzisiaj wykonał ponad 2000 recitali i koncertów z towarzyszeniem orkiestry na całym świecie. Podczas występu w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim zagra Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza.

Drugim z zaproszonych wirtuozów jest Piotr Paleczny, jeden najwybitniejszych polskich pianistów. To laureat pięciu międzynarodowych konkursów pianistycznych. Prowadzi ożywioną działalność koncertową na wszystkich kontynentach, występując jako solista z renomowanymi orkiestrami z całego świata. Jest także dyrektorem artystycznym najstarszego polskiego festiwalu muzycznego – Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju. Dla gdańskiej publiczności wykona Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina.

Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku pod dyrekcją Zygmunta Rycherta. Jej muzycy wykonają również Poemat symfoniczny „Step” op. 66 Zygmunta Noskowskiego. Podczas koncertu wystąpi także Akademicki Chór Politechniki Gdańskiej przygotowany przez prof. Mariusza Mroza. Koncert poprowadzi Agnieszka Oszczyk, dziennikarka i prezenterka Telewizji Polskiej.

Akademicki Koncert Galowy „Niepodległa” został wpisany w program obchodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości realizowany przez uczelnie z całego Pomorza i objęty patronatem Rady Rektorów Województwa Pomorskiego.

***

O ARTYSTACH

KONSTANTY ANDRZEJ KULKA – skrzypce

Urodzony w Gdańsku. Od czasów nauki w liceum do końca studiów w Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku pracował pod kierunkiem prof. Stefana Hermana. W 1971 r. uzyskał dyplom ukończenia studiów wyższych z wynikiem bardzo dobrym z najwyższym wyróżnieniem. W 1964 r., będąc jeszcze uczniem Liceum Muzycznego, wziął udział w Międzynarodowym Konkursie im. Niccolò Paganiniego w Genui. Otrzymał tam dyplom z wyróżnieniem specjalnym. W 1966 r. zajął I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym Radiofonii Niemieckich w Monachium i od tej pory rozpoczęła się jego międzynarodowa kariera.

Od 1967 r. do chwili obecnej wykonał ponad 2000 koncertów symfonicznych i recitali na całym świecie (Europa, Azja, Japonia, Australia, Ameryka Północna i Południowa). Grał z takimi orkiestrami, jak np. Filharmonia Berlińska, Chicago Symphony, Minneapolis, London Symphony, Royal Concertgebouw Orchestra, English Chamber i inne. Występuje m.in. na festiwalach muzycznych w Lucernie, Bordeaux, Berlinie, Brighton, Pradze, Barcelonie, Flandrii czy w Warszawie. W 1970 r. brał udział w wielkim festiwalu muzycznym poświęconym L. van Beethovenowi w jego 200. rocznicę jego urodzin.

Dokonał wielu nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych. W jego dyskografii znaleźć można między innymi koncerty: Vivaldiego, Mozarta, Mendelssohna, Głazunowa, Lalo, Bartóka, Prokofiewa, Beethovena, Brahmsa, Karłowicza, Pendereckiego, Hindemitha, Szymanowskiego i inne. Nagrał ponadto wiele sonat i utworów wirtuozowskich; brał także udział w nagraniach polskiej muzyki współczesnej (Penderecki, Lutosławski, Knapik, Bloch, Jabłoński i inni). Uprawiał również kameralistykę. Za nagranie wszystkich utworów Karola Szymanowskiego otrzymał nagrodę specjalną Polskiego Radia. W 1981 r. otrzymał w Paryżu nagrodę Grand Prix du Disque za nagranie dwóch koncertów Szymanowskiego.

Za granicą często wykonuje utwory polskich kompozytorów. Był pierwszym po Isaaku Sternie wykonawcą I Koncertu skrzypcowego K. Pendereckiego – grał ten utwór wielokrotnie w Europie i Ameryce Północnej, głównie pod batutą kompozytora.

Bierze udział w wielu tournées zagranicznych z polskimi orkiestrami. Jest związany bezpośrednio z Filharmonią Narodową, gdzie od 1984 r. jest na etacie solisty. Z tą też orkiestrą, głównie pod batutą Witolda Rowickiego, a później Kazimierza Korda, objechał wielokrotnie niemal cały świat.

Od 1994 r. jest profesorem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina), zaś od 2009 r. profesorem wizytującym gdańskiej Akademii Muzycznej.

Otrzymał wiele nagród i wyróżnień, m.in. Nagrody Ministra Kultury i Sztuki, Nagrodę Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi w propagowaniu kultury polskiej za granicą, Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski, wiele tytułów honorowych oraz odznaczeń okolicznościowych, np. złotej odznaki za pracę społeczną dla Krakowa czy za zasługi dla Gdańska.

W 2017 r. został uhonorowany tytułem Doktora Honoris Causa Akademii Muzycznej w Gdańsku, zaś rok później tę samą godność nadał mu Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina.

 

ZYGMUNT RYCHERT – dyrygent

Urodzony w Gdańsku. Edukację muzyczną rozpoczął w czwartym roku życia od nauki gry na skrzypcach. Już jako uczeń był etatowym organistą w gdańskich kościołach. Studiował dyrygenturę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu u prof. Witolda Krzemieńskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1971 r.) oraz kompozycję pod kierunkiem Floriana Dąbrowskiego. Uzyskał wiele nagród na konkursach kompozytorskich i dyrygenckich (jeszcze jako student i najmłodszy uczestnik został laureatem I Konkursu Dyrygenckiego w Katowicach w 1970 r.).

Po studiach, jako stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki w 1971 r. otrzymał roczne stypendium, w ramach którego pełnił funkcję dyrygenta-asystenta w Filharmonii Narodowej w Warszawie (1971–72). Funkcję tę pełnił także później do 1974 r., już jako etatowy pracownik Filharmonii Narodowej. W 1974 r. założył orkiestrę Filharmonii Bałtyckiej, którą jako szef artystyczny prowadził przez 17 sezonów. Przez szereg lat był dyrektorem artystycznym Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, Filharmonii Szczecińskiej oraz teatrów operowych w Bydgoszczy i Gdańsku, zaś jako kierownik muzyczny współpracował z Wiener Musik Theater. Przygotował kilka premier operowych, operetkowych i baletowych (Otello, CarmenCyrulik sewilskiFlisVerbum nobilePan TwardowskiPtasznik z Tyrolu i inne).

Współpracował ze wszystkimi filharmoniami i orkiestrami radiowymi w Polsce. Jako dyrygent koncertował niemal w całej Europie – od Islandii, Hiszpanii i Malty po Rosję i Ukrainę, występował także w Japonii, Chinach, na Bliskim Wschodzie oraz w 17 stanach USA z takimi światowymi solistami jak: Igor Ojstrach, Mścisław Rostropowicz, Krystian Zimermann, Konstanty Andrzej Kulka, Paul Badura-Skoda, Narciso Yepes, Piotr Paleczny, Janusz Olejniczak, Waldemar Malicki, Rafał Blechacz, Stefania Woytowicz, Wanda Wiłkomirska i wieloma innymi.

W swym repertuarze posiada dzieła od kameralnych po Symfonię Tysiąca G. Mahlera, którą prowadził kilkakrotnie w 850-osobowym międzynarodowym składzie, a nawet utwory wykonane z udziałem 3000 muzyków i śpiewaków podczas wizyty Ojca Świętego Jana Pawła II w Polsce w 1999 r.

Dokonał wielu nagrań płytowych z różnymi orkiestrami oraz rejestracji dla Polskiego Radia i Telewizji. Zrekonstruował, całkowicie zinstrumentował na orkiestrę i prawykonał następujące utwory zachowane przez kompozytorów w szkicach: L. Różyckiego Koncert skrzypcowy (nagrał go z E. Nowicką archiwalnie w Katowicach z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia i Telewizji), I.J. Paderewskiego Koncert skrzypcowy, wspólne dzieło F. Liszta, F. Chopina, C. Czernego, S. Thalberga, J.P. Pixisa i H. Herza – Hexameron, T. Kościuszki – 2 Polonezy.

W „Płytowym przewodniku po muzyce klasycznej” Zbigniewa Landowskiego (wyd. Książka i Wiedza, 2001) za najlepsze światowe nagranie III Symfonii c-moll „Organowej” op. 78 C. SaintSaënsa autor uważa nagranie Filharmonii Bałtyckiej z solistą Romanem Peruckim pod dyr. Zygmunta Rycherta w Katedrze Oliwskiej, a samego Z. Rycherta uznaje za najlepszego współczesnego polskiego dyrygenta.

Posiada kilka odznaczeń i medali, w tym Złoty Krzyż Zasługi (przyznany dwukrotnie). Otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną za 2014 r. w kategorii Kreacje Artystyczne za „twórczą i dydaktyczną pracę włożoną w przygotowanie Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, za pracę, która zaowocowała nagraniem płyt Wojciech Kilar: Angelus, Exodus, Victoria [uhonorowanej nagrodą przemysłu fonograficznego Fryderyk 2014 w kategorii „Album roku – muzyka symfoniczna i koncertująca”] oraz Panufnik: Concertos [nominowaną do International Classical Music Awards (ICMA) 2016 w kategorii „Koncerty”] (wydanych nakładem wydawnictwa fonograficznego DUX)”.

W ramach działalności pedagogicznej prowadzi klasę dyrygentury symfoniczno-operowej w gdańskiej Akademii Muzycznej. Od 2009 r. pełni funkcję dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej w Gdańsku.