cos

40. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017: Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, dyr. Jan Łukaszewski; Bogusław Grabowski – organy

15 sierpnia 2017 20:30

Loading Map....

Data:
15/08/2017
20:30 - 21:45


Miejsce:
Bazylika Mariacka w Gdańsku


Opis wydarzenia:

XXXX MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ, CHÓRALNEJ I KAMERALNEJ GDAŃSK 2017
XXXIII Mariackie Wieczory Organowe

30.06-1.09.2017
15.08 Święto Odpustowe Wniebowzięcia NMP

Wykonawcy:
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis
dyr. Jan Łukaszewski
Bogusław Grabowski – organy

Program:
Bogusław Grabowski (ur. 1955) – Improwizacja organowa
Juliusz Łuciuk (ur. 1927) – Suita Maryjna na chór mieszany (1983)
Bogusław Grabowski (ur. 1955) – Improwizacja organowa
Juliusz Łuciuk (ur. 1927) – Apocalypsis na sopran, alt, tenor, baryton i chór mieszany (1985)
Bogusław Grabowski (ur. 1955) – Improwizacja organowa


Organizacja:

Bazylika Mariacka w Gdańsku
Gdańskie Centrum Organowe
Miasto Gdańsk
Klub Inteligencji Katolickiej w Gdańsku
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Patroni honorowi:
Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich
Arcybiskup Metropolita Gdański Sławoj Leszek Głódź

Patronat medialny: Dziennik Bałtycki, Gość Niedzielny, Radio Gdańsk, trójmiasto.pl, TVP3 Gdańsk

Bilety w cenie 15/25 PLN do nabycia w Bazylice na godzinę przed koncertem.

Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie internetowej Bazyliki Mariackiej pod adresem: http://bazylikamariacka.gdansk.pl/ oraz na oficjalnym fanpage’u pod adresem: www.facebook.com/bazylikamariacka

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.


Sponsor Festiwalu: Grupa ENERGA

logo pion

BOGUSŁAW GRABOWSKI
Urodził się w 1955 r. w Sopocie. Organista, kompozytor, profesor zwyczajny Akademii Muzycznej w Gdańsku, na której wykłada m.in. grę na organach, harmonię praktyczną, akompaniament liturgiczny, improwizację organową, a także budowę organów z akustyką muzyczną. Założyciel i wieloletni kierownik Katedry Muzyki Kościelnej gdańskiej Akademii Muzycznej. Jest specjalistą w dziedzinie projektowania, budowy i konserwacji organów. Współpracuje z wieloma firmami organmistrzowskimi w zakresie doradztwa i ekspertyz. Od 1985 Główny Organista Konkatedralnej Bazyliki Mariackiej w Gdańsku, a wcześniej członek w komitetu budowy organów w tej świątyni. Animator życia muzycznego w Gdańsku i na Pomorzu, gdzie zorganizował ponad 1000 koncertów w ramach międzynarodowych festiwali i cykli koncertów. Dyrektor odbywającego się rokrocznie w Bazylice Mariackiej w Gdańsku Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej. Koncertuje w Polsce niemal we wszystkich ważniejszych ośrodkach oraz w Niemczech, Anglii, Danii, Francji, Włoszech, Belgii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji, USA, również na Ukrainie, Białorusi, Łotwie i w Rosji. Nagrał kilkanaście płyt m.in. z muzyką organową (Polska, Niemcy, USA), a także z własnymi kompozycjami z udziałem chórów i orkiestry symfonicznej oraz improwizacjami.

fot. Michał Mazurkiewicz

POLSKI CHÓR KAMERALNY należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Założony w 1978 roku przez Ireneusza Łukaszewskiego, a od 1983 prowadzony przez jego brata Jana.
Repertuar chóru jest niezwykle obszerny – od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne. Zespół cieszy się opinią niezrównanego wykonawcy muzyki współczesnej, dokonał niemal 600 prawykonań, w tym dzieł takich kompozytorów jak m.in. Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar czy Krzysztof Penderecki. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Edward Pałłasz, Andrzej Koszewski, Krzysztof Penderecki czy Paweł Łukaszewski.
Niezmienna od lat najwyższa jakość brzmienia i interpretacji Polskiego Chóru Kameralnego gwarantuje mu współpracę z najlepszymi światowymi orkiestrami (m.in. Sinfonia Varsovia, NOSPR, Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra) oraz znakomitymi dyrygentami chóralnymi jak Eric Ericson, Uwe Gronostay, Stephen Layton.
Zespół był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Soundstreams, Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Bydgoski Festiwal Muzyczny, Warszawskie Spotkania Muzyczne, a także do Salzburga, Drezna, Berlina i Tokio. Tournées koncertowe wiodą go po niemal całej Europie, a także do USA, Kanady i Japonii. Polski Chór Kameralny występował również na jednej z największych scen muzyki współczesnej – Muziekgebouw aan ‚t IJ w Amsterdamie – w ramach festiwalu TENSO Days 2016.
Oprócz ponad 80 płyt CD, kaset magnetofonowych i video, z których wiele nominowanych było do nagród fonograficznych, Polski Chór Kameralny nagrywał także dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych, m.in. dla TVP (w tym komplet 68 ofertoriów Giovanniego P. da Palestriny), a za granicą dla Dutch Radio, Sender Freies Berlin, Westdeutscher Rundfunk oraz dla ZDF (drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej). Jest jedynym na świecie zespołem posiadającym w swoim repertuarze wszystkie utwory na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego.
W 2013 Chór z towarzyszeniem szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita nagrał 55 motetów Andrzeja Hakenbergera (1574-1627) opracowanych przez Jana Węcowskiego. W czerwcu 2017 ukazała się nagrana przez Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego najnowsza płyta z muzyką chóralną Pawła Łukaszewskiego.
Płyty Polskiego Chóru Kameralnego były 18 razy nominowane do nagrody Fryderyk, a pięciokrotnie ją zdobyły. Ostatnia z nich „Marian Borkowski Choral Works” została nagrodzona w 2014 roku w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Zespół jest również laureatem dwóch Orphee D’or − nagród przyznawanych przez francuską Academie du Disque Lyrique za najlepsze nagranie muzyki chóralnej.
Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis jest Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Należy również do Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Chórów Kameralnych TENSO.
Polski Chór Kameralny jest organizatorem wielu projektów artystycznych, takich jak Dni Bachowskie, Międzynarodowy Festiwal Chopin w Gdańsku oraz Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana.

fot. Grzegorz Mehring

JAN ŁUKASZEWSKI
dyrygent i dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego i dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, wykładowca kursów mistrzowskich, doktor sztuk muzycznych − jest uznawany za jednego z najwybitniejszych w Europie specjalistów w dziedzinie muzyki chóralnej.
Ceniąc kunszt artystyczny Polskiego Chóru Kameralnego i jego Dyrektora, współcześni kompozytorzy, polscy i zagraniczni (m.in. Wojciech Kilar, Krzesimir Dębski, Edward Pałłasz, Krzysztof Penderecki, Paweł Łukaszewski), już niemal 600 razy powierzyli Janowi Łukaszewskiemu dyrygowanie światowymi prawykonaniami swoich kompozycji.
Współpracował m.in. z chórami Polskiego Radia, Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Wrocławskiej i Filharmonii Śląskiej.
Występuje jako dyrygent z takimi orkiestrami jak m.in. Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin czy Venice Baroque Orchestra. Obok Polskiego Chóru Kameralnego prowadzi także Chór Chłopięco-Męski Pueri Cantores Olivenses.
Ze swoimi zespołami koncertował niemal we wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach i Japonii. Zasiada w jury konkursów chóralnych, m.in. w Japonii, Walii, na Litwie, we Włoszech oraz Szwajcarii. Jest także jurorem konkursów kompozytorskich w Polsce, Anglii, Francji i Niemczech.
Dokonał licznych nagrań dla PR i TVP (m.in. 68 ofertoriów G.P. Palestriny), a także dla niemieckich rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych. Zarejestrował ponad 80 płyt CD. Jako pierwszy dyrygent dokonał nagrania kompletu utworów Krzysztofa Pendereckiego na chór a cappella, za które w 2010 i w 2014 roku otrzymał nagrody Orphee D’or przyznaną przez Academie du Disque Lyrique. W roku 2013 Jan Łukaszewski poprowadził nagranie 55 motetów Andrzeja Hakenbergera (1574-1627) w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego i szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita. Płyty nagrane przez Jana Łukaszewskiego były 18 razy nominowane do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej Fryderyk, a pięciokrotnie ją zdobyły − ostatnio w 2014 roku za płytę „Marian Borkowski Choral Works” w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej.
Z jego inspiracji odbyły się m.in. Międzynarodowe Sympozja Muzyki Chóralnej, Dni Bachowskie, Festiwal Chopin w Gdańsku, a także kolejne edycje Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana.

***

W ramach tegorocznej edycji Festiwalu odbędzie się 11 wieczorów koncertowych. Festiwal rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 30 czerwca i potrwa do 1 września. Tradycyjnie koncerty odbywają się w każdy piątek o 20:15 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Jak co roku 15 sierpnia o godzinie 20:30 odbędzie się koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Zróżnicowany repertuar, niepowtarzalny klimat koncertów oraz wyjątkowa akustyka Bazyliki Mariackiej zachęca co roku Gdańszczan oraz turystów przebywających w Trójmieście do wzięcia udziału w tym niepowtarzalnym wydarzeniu kulturalnym.
40. MFMOChiK może poszczycić się już długą, czterdziestoletnią tradycją, wpisując się tym samym już na stałe w życie muzyczne Gdańska.  W tym czasie zdobyliśmy spore doświadczenie
w organizowaniu tego przedsięwzięcia, zyskując spore grono stałych słuchaczy, sympatyków i melomanów, którzy rokrocznie są gośćmi festiwalu. W latach 1978-2016 na Festiwalu zaprezentowało się ponad 280 wykonawców i zespołów z Polski i zagranicy.

Bazylika Mariacka to największy w Europie Kościół zbudowany z cegły. Jej akustyka i wnętrze czyni ją wyjątkową, dzięki czemu stała się główną wizytówką Gdańska oraz ważnym ośrodkiem duchowym, kulturalnym i historycznym. Jej wielkość, wyjątkowy instrument, jakim są organy oraz sacrum, które panuje wewnątrz świątyni sprawiło, iż powstał w niej Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej.

Znajdujące się obecnie w Bazylice Mariackiej w Gdańsku organy są dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z organów Mertena Friesena z 1627 r. z kościoła św. Jana.

Ceremonii poświęcenia organów dokonał biskup gdański Tadeusz Gocłowski 18 sierpnia 1985 roku. W ten sposób Bazylika Mariacka powróciła do chlubnej wielowiekowej tradycji przerwanej na 40 lat w 1945 r.