cos

40. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej Gdańsk 2017: Marc Adamczewski – organy, Philippe Bardon – organy

14 lipca 2017 20:15

Loading Map....

Data:
14/07/2017
20:15 - 21:30


Miejsce:
Bazylika Mariacka w Gdańsku


Opis wydarzenia:

XX MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ, CHÓRALNEJ I KAMERALNEJ GDAŃSK 2017
XXXIII Mariackie Wieczory Organowe

30.06-1.09.2017

Wykonawcy:
Marc Adamczewski /Francja/ – organy
Philippe Bardon /Francja/ – organy

W programie:
Antonio Vivaldi “Le Quattro Stagioni” (w transkrypcji Philippe’a Bardona na organy – 4 ręce i 4 nogi):
Koncert nr 1 E-dur „Wiosna” („La Primavera”): Allegro – Largo – Allegro, danza pastorale
Koncert nr 2 g-moll „Lato” („LʼEstate”): Allegro non molto, Allegro – Adagio, Presto, Adagio – Presto, tempo imetuoso d’estate
Koncert nr 3 F-dur „Jesień” („LʼAutunno”): Allegro non molto – Largo – Allegro

Organizacja:
Bazylika Mariacka w Gdańsku
Gdańskie Centrum Organowe
Miasto Gdańsk
Klub Inteligencji Katolickiej w Gdańsku
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku

Patroni honorowi:
Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich
Arcybiskup Metropolita Gdański Sławoj Leszek Głódź

Patronat medialny: Dziennik Bałtycki, Gość Niedzielny, Radio Gdańsk, trójmiasto.pl, TVP3 Gdańsk

Bilety w cenie 15/25 PLN do nabycia w Bazylice na godzinę przed koncertem.

Szczegóły festiwalu dostępne są na stronie internetowej Bazyliki Mariackiej pod adresem: http://bazylikamariacka.gdansk.pl/ oraz na oficjalnym fanpage’u pod adresem: www.facebook.com/bazylikamariacka

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.


Sponsor Festiwalu: Grupa ENERGA

logo pion

 

fot. Pierre Volot

MARC ADAMCZEWSKI – początkowo pełnił funkcję organisty w Précy-sur-Oise (instrument Narcisse’a Martina z 1858 roku), później w Villiers-le-Bel (historyczne organy Bunela/Deschampa 1664/1789), wreszcie mianowany jest organistą tytularnym w Coye-la-Forêt, by zasiąść za organami z roku 2006, wybudowanymi przez Yves-Fosssaerta oraz Jean-Marie Tricoteaux. M. Adamczewski pobierał nauki u Suzanne Chaisemartin oraz u Gastona Litaize’a w Ecole Normale de Musique w Paryżu oraz w konserwatorium Saint-Maur-des-Fossés, gdzie otrzymał złoty medal, pierwszą nagrodę i dyplom. Swoją grę doskonalił na kursach mistrzowskich słynnych pedagogów m.in. Marie-Claire Alain, Michaela Chapuisa, André Isiora oraz u Louisa Thiry’ego. Koncertował zarówno we Francji, jak i zagranicą (Niemcy, Belgia, Kanada, USA, Finlandia, Norwegia, Polska) jako solista oraz w przeróżnych zestawieniach (organy na cztery ręce, organy i saksofon, organy i orkiestra oraz/lub chór).

Obecnie pracuje jako pedagog w konserwatorium w Noyon. Na swoim koncie posiada trzydzieści nagrań płytowych, wydanych przez własną firmę fonograficzną „EMA”. Od 2004 roku Marc Adamczewski z pasją poświęca się doskonaleniu wirtualnych organów oraz symulatorów organów piszczałkowych.

PHILIPPE BARDON – pasja, eklektyzm oraz ciekawość uczyniły z Philippe’a Bardona wybitnego muzyka. Jego nauczycielami byli Susan Landal, Michel Bouvard, Willem Jansen oraz André Isoir; umiejętności improwizacji doskonalił u Jeana Galarda oraz u Philippe’a Lefebvrego. Poza tym Bardon pobierał nauki gry na klawesynie u Hughette Dreyfus oraz u Oliviera Baumonta, a u Yvonne Desportes uczył się harmonii. Ukończył studia ze złotymi odznakami i pierwszymi nagrodami.

Dzięki jego muzycznemu gustowi publiczność ma okazję odkrywać dzieła nieznane bądź rzadziej wykonywane, a także liczne transkrypcje. Bardon z wielką starannością przygotowuje wszystkie programy swych koncertów we Francji i w innych krajach m. in. w Szwajcarii, Niemczech, Danii, Belgii etc. Jest wykonawcą dzieł wszystkich J.S. Bacha, lecz wyspecjalizował się także we francuskiej muzyce XVIII wieku. Jest redaktorem licznych partytur organowych, wśród których ukazały się dotychczas niepublikowane znaczące dzieła Piroye’a czy Bauvarleta-Charpentiera.

Philippe Bardon pełni funkcję organisty tytularnego w kościele Saint-Maclou w Pontoise. Od 1997 udziela nauki gry na organach oraz na klawesynie w Pontoise oraz w Coye-la-Forêt, a także w konserwatorium w Ermont. W latach 2008 – 2012 kierował Akademią Organową w Saint-Maximin-La-Sainte-Beaume.

 

Marc Adamczewski i Philippe Bardon współpracują ze sobą od ponad 10 lat, co zaowocowało znacznym powiększeniem repertuaru organowego na 4 ręce. Koncertują razem we Francji i w Niemczech (w ramach festiwali m.in.:  Turyńskiego Lata Organowego w Arnstadt, w Toulouse-Les-Orgues, Roquevaire, Nizza, Toul oraz Saint-Maximin), a w ich repertuarze znajdują się m.in. „Cztery pory roku” Vivaldiego (nagrane w Coye-la-Forêt), Suity orkiestrowe i Koncerty Brandenburskie J.S. Bacha (nagrane w Saint-Maximin), „Eine kleine Nachtmusik” oraz Symfonia nr 40 Mozarta, „Siedem ostatnich słów Zbawiciela na Krzyżu” Haydna, kwartet „Śmierć i dziewczyna” Schuberta, walce, polki i galopy J. Straussa, a także dzieła Faurégo i Ravela: „Dolly”, „Ma Mère l’Oye”.

Adamczewski i Bardon pragną, by także i młodzi słuchacze odkryli piękno muzyki organowej, stąd nawiązali współpracę w gawędziarką Patricią Seznec, by wspólnie prezentować bajki muzyczne („Karnawał zwierząt” Saint-Saënsa, „Piotruś i wilk” Prokofiewa, suita „Dziadek do orzechów” Czajkowskiego, „Jaś i Małgosia” Humperdincka.

 

***

W ramach tegorocznej edycji Festiwalu odbędzie się 11 wieczorów koncertowych. Festiwal rozpocznie się koncertem inauguracyjnym 30 czerwca i potrwa do 1 września. Tradycyjnie koncerty odbywają się w każdy piątek o 20:15 w Bazylice Mariackiej w Gdańsku. Jak co roku 15 sierpnia o godzinie 20:30 odbędzie się koncert specjalny z okazji Święta Odpustowego Wniebowzięcia NMP.

Zróżnicowany repertuar, niepowtarzalny klimat koncertów oraz wyjątkowa akustyka Bazyliki Mariackiej zachęca co roku Gdańszczan oraz turystów przebywających w Trójmieście do wzięcia udziału w tym niepowtarzalnym wydarzeniu kulturalnym.
40. MFMOChiK może poszczycić się już długą, czterdziestoletnią tradycją, wpisując się tym samym już na stałe w życie muzyczne Gdańska.  W tym czasie zdobyliśmy spore doświadczenie
w organizowaniu tego przedsięwzięcia, zyskując spore grono stałych słuchaczy, sympatyków i melomanów, którzy rokrocznie są gośćmi festiwalu. W latach 1978-2016 na Festiwalu zaprezentowało się ponad 280 wykonawców i zespołów z Polski i zagranicy.

Bazylika Mariacka to największy w Europie Kościół zbudowany z cegły. Jej akustyka i wnętrze czyni ją wyjątkową, dzięki czemu stała się główną wizytówką Gdańska oraz ważnym ośrodkiem duchowym, kulturalnym i historycznym. Jej wielkość, wyjątkowy instrument, jakim są organy oraz sacrum, które panuje wewnątrz świątyni sprawiło, iż powstał w niej Festiwal Muzyki Organowej, Chóralnej i Kameralnej.

Znajdujące się obecnie w Bazylice Mariackiej w Gdańsku organy są dziełem firmy braci Hillebrand z Hanoweru, a ich prospekt wraz z grającymi piszczałkami pochodzi z organów Mertena Friesena z 1627 r. z kościoła św. Jana.

Ceremonii poświęcenia organów dokonał biskup gdański Tadeusz Gocłowski 18 sierpnia 1985 roku. W ten sposób Bazylika Mariacka powróciła do chlubnej wielowiekowej tradycji przerwanej na 40 lat w 1945 r.