cos

Zmarł prof. nadzw. Florian Skulski

1 lutego 2019 14:07

fot. Mariusz Zaczkowski

Florian Skulski jest wspaniałym symbolem wielkiej wokalistyki – należy do najznakomitszych gwiazd polskiej sceny operowej przełomu XX i XXI w. Jego występy elektryzowały melomanów na wszystkich scenach operowych w Polsce z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie na czele. Cieszył się ogromnym uznaniem, szacunkiem i przyjaźnią legendarnego barytona Andrzeja Hiolskiego, z którym dokonał wspólnie nagrania płytowego dla Polskich Nagrań opery Stanisława Moniuszki Straszny dwór. Hiolski utrwalił postać Miecznika, Skulski – Macieja.

            Urodził się w Skomorochach Starych (dzisiejsza Ukraina). Studia ukończył w 1970 roku w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalnym, w klasie wybitnego pedagoga prof. Barbary Iglikowskiej. Debiutował na scenie Opery Bałtyckiej w 1959 roku, jako artysta Chóru, a w 1961 roku jako solista. Maestro Jerzy Katlewicz – niezapomniany dyrektor artystyczny Opery Bałtyckiej w jej „złotym okresie”, powierzył Florianowi Skulskiemu partię Walentego w Fauście Ch. Gounoda, od której zaczęła się jego poważna kariera solistyczna. W tym czasie wielokrotnie stawał w konkursowe szranki. Jest laureatem Międzynarodowych Konkursów Wokalnych w Genewie i Tuluzie oraz Ogólnopolskiego Konkursu Moniuszkowskiego.

            Już jako solista gdańskiej sceny operowej śpiewał gościnnie w Teatrze Wielkim w Łodzi, Operze Śląskiej w Bytomiu, Operze Bydgoskiej. Zdobywając coraz większe uznanie w ogólnopolskim środowisku muzycznym, Artysta pojawiał się stopniowo na wszystkich scenach teatrów operowych w Polsce. Do dnia dzisiejszego wspomina się jego niezapomniane kreacje w Teatrze Wielkim w Warszawie, gdzie przez wiele lat powierzano mu wielki, światowy repertuar. Jego sztukę podziwiano również na zagranicznych scenach – śpiewał w Teatrze Bolszoj w Moskwie, w teatrach operowych Niemiec, Finlandii, Belgii, Holandii, Francji, Austrii, Szwajcarii, Grecji, Armenii, Luxemburgu, Danii i we Włoszech.

            To właśnie u boku Floriana Skulskiego zadebiutowała na gdańskiej scenie Stefania Toczyska, która stała się w krótkim czasie wielką gwiazdą światowych scen operowych na świecie. Istnieją fonograficzne zapisy live z tych wydarzeń – spektakle Strasznego dworu Moniuszki i Carmen Bizeta.

            Florian Skulski zdobył uznanie również jako śpiewak kantatowo-oratoryjny. W jego repertuarze koncertowym pojawiały się dzieła Bacha, Haydna, Beethovena, Mozarta – po utwory kompozytorów XX wieku. Jego interpretacja partii barytonowej w Requiem Gabriela Faurée do dzisiaj stanowi wzór doskonałości pod względem interpretacji, czego dowodem jest radiowe nagranie live dokonane na koncercie w sali POiFB w Gdańsku. Artysta był częstym gościem renomowanych festiwali muzycznych – Warszawskiej Jesieni, Poznańskiej Wiosny Muzycznej, Wratislavia Cantans.

            Od 1971 roku – z 12-letnią przerwą – zajmował się działalnością pedagogiczną na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku. Z dużym powodzeniem prowadził klasę śpiewu solowego. Jego liczni absolwenci dają wspaniałe świadectwo znakomitej szkoły wokalnej przekazanej przez Profesora, śpiewając na scenach operowych w kraju i na świecie.

            Dorobek artystyczny Floriana Skulskiego jest znaczny – kilkadziesiąt partii operowych lirycznych i dramatycznych. W swoim repertuarze posiada główne role w operach Verdiego, Donizettiego, Rossiniego, Czajkowskiego, Moniuszki, Szymanowskiego i wielu innych kompozytorów. Preferuje jednak opery Giuseppe Verdiego. W tytułowej partii Nabucca wystąpił ponad 400 razy. Obok tytułowej roli w operze Karola Szymanowskiego Król Roger (zarejestrowanej na płycie światowej firmy fonograficznej NAXOS) jest to koronna pozycja repertuarowa Artysty, która każe Go umieścić wśród największych kreatorów w historii opery drugiej połowy XX wieku. Inne wybitne role Floriana Skulskiego to Figaro w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego i tytułowy Rigoletto w operze G. Verdiego (niezapomniany spektakl ze Zdzisławą Donat w roli Gildy w Teatrze Wielkim w Warszawie). Sam artysta z ogromnym sentymentem wspomina sukces w Faworycie G. Donizettiego, w której partnerował Stefanii Toczyskiej. Bogata osobowość artystyczna nie pozwala śpiewakowi zamknąć się w kręgu jedynie sztuki wykonawczej. Dla Opery Bałtyckiej wyreżyserował trzy spektakle operowe: Faworytę, Romea i Julię oraz Cyrulika sewilskiego, pokazując w nich, że teatr muzyczny nie ma dla niego żadnych tajemnic.

W Bydgoskim Leksykonie Operowym Alicja Weber pisze:

„Florian Skulski jest swego rodzaju ewenementem wokalnym. Śpiewa od lat szlachetnym, pełnym głębi głosem, nośnym na wszelkich scenach. Ulubieniec każdej publiczności, przed którą prezentuje się. Podziwiany przez kolegów z zespołów artystycznych, wzór do naśladowania dla męskiej młodzieży wokalnej. Udział Floriana Skulskiego w jakimkolwiek spektaklu podnosi jego walor i temperaturę do 100 stopni Celsjusza.”

            Swoim głosem Artysta zadziwia do dnia dzisiejszego – jako jeden z najwybitniejszych barytonów polskich przełomu XX i XXI wieku wzbudza prawdziwą sensację, entuzjazm i łzy autentycznego wzruszenia.

W uznaniu osiągnięć artystycznych Florian Skulski został odznaczony m.in.: Srebrnym Krzyżem Zasługi, Krzyżem Kawalerskim Odrodzenia Polski, Medalem Za Zasługi dla Miasta Gdańska, Złotym Medalem Gloria Artis.

 

Sylwetka Floriana Skulskiego w Encyklopedii Teatru Polskiego

 

Nagrania:

G. Rossini – Cyrulik sewilski – cavatina Figara

S. Moniuszko – Straszny dwór – aria Miecznika